| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Składanie ofert drogą elektroniczną

Składanie ofert drogą elektroniczną

Niniejszy artykuł poświęcony jest zawieraniu umów w trybie ofertowym ze szczególnym uwzględnieniem oferty w postaci elektronicznej, która nabrała niebagatelnego znaczenia w dobie informatyzacji. Liczba osób kupujących w Internecie rośnie systematycznie, co potwierdza ogromna popularność takich portali internetowych jak Allegro, czy e Bay oraz sklepów internetowych, na których można kupić niemal wszystko począwszy od nieruchomości po kosmetyki. Sukces elektronicznej formy kupowania wynika po pierwsze z milionowej, stale rosnącej liczby użytkowników Internetu oraz szybkości i ułatwień, jakie istnieją przy dokonywaniu tego rodzaju transakcji.

W podanym przykładzie informacje prezentowane na stronach internetowych WWW stanowią nie ofertę, a zaproszenie do składania ofert (art. 71 kc), a zatem nie przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy X a odwiedzający stronę internetową Y składa ofertę poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy. Warunkiem powstania stanu związania ofertą jest niezwłoczne potwierdzenie jej przyjęcia przez oblata, czyli przedsiębiorcę Y. Następnie, aby doszło do zawarcia umowy oblat Y musi złożyć oświadczenie o przyjęciu oferty. Zwykle przedsiębiorca jednocześnie potwierdza przyjęcie oferty oraz składa oświadczenie o jej przyjęciu.

Zawarcie umowy za pomocą internetowej witryny prezentuje poniższy schemat:

Może się zdarzyć, że zamiast złożenia  oświadczenia woli o przyjęciu oferty, przedsiębiorca prowadzący e – sklep przystąpi do wykonania świadczenia i tym samym dojdzie do skutecznego zawarcia umowy na podstawie art. 69 kc.

Obowiązki informacyjne spoczywające na przedsiębiorcy składającego ofertę w postaci elektronicznej lub zapraszającego do składania ofert:

Na podstawie art. 661 §2 kc przed zawarciem umowy przedsiębiorca dysponujący stroną internetową ma obowiązek udostępnić w sposób jednoznaczny i zrozumiały informacje o:

  1. czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy; przedsiębiorca może określić, czy ogłoszenie zawarte na stronie internetowej stanowi wiążącą ofertę, czy tez zaproszenie do składania ofert przez użytkowników sieci
  2. skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty;
  3. zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy;
  4. metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie;
  5. językach, w których umowa może być zawarta;
  6. kodeksach etycznych, które stosuje, oraz o ich dostępności w postaci elektronicznej.

Zobacz serwis: Umowa-współpraca

Skutki niedopełniania obowiązków informacyjnych przez dysponenta strony internetowej

Jeżeli oferta czy tez zaproszenie do składnia ofert nie zawierało ww. informacji, a na skutek przyjęcia oferty doszło do zawarcia umowy, to taka umowa jest ważna, natomiast na przedsiębiorcy prowadzącym stronę internetową spoczywa odpowiedzialność za szkodę jako powstała dla korzystającego z tej witryny internetowej na skutek niezamieszczenia koniecznych informacji (art. 415 kc). 

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią.
Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 61 § 1 kc oświadczenie woli zostało skutecznie złożone innej osobie z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dr Irena Kamińska-Radomska

Trener etykiety biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »