| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Umowa zawarta z przedsiębiorcą na odległość

Umowa zawarta z przedsiębiorcą na odległość

Przedsiębiorca zawierający umowę z konsumentem na odległość jest zobowiązany spełniać określone obowiązki, które nakłada na niego ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Umowa konsumenta zawarta z przedsiębiorcą na odległość, to umowa zawierana bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, np. drukowanego lub elektronicznego formularza, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, katalogu, telefonu oraz wielu innych.

Zawieranie umowy na odległość

Formy propozycji zawarcia umowy:

  • oferta,
  • zaproszenie do składania ofert lub zamówień,
  • zaproszenie do podjęcia rokowań.

Propozycja powinna jednoznacznie i w sposób zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy przez tego, kto ją składa.

Zobacz także: Co to jest umowa na odległość?

Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie konsumenta, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, o:

  1. imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany;
  2. istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;
  3. cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki;
  4. zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
  5. kosztach oraz terminie i sposobie dostawy;
  6. prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, ze wskazaniem wyjątków ustawowych;
  7. kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy;
  8. terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący;
  9. minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenie ciągłe lub okresowe;
  10. miejscu i sposobie składania reklamacji, które nie powoduje nadmiernych trudności lub kosztów po stronie konsumenta;
  11. prawie wypowiedzenia umowy.

Potwierdzenia konsumentowi na piśmie wyżej wymienionych informacji, przedsiębiorca powinien dokonać najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Niedopełnienie tego obowiązku skutkuje wydłużeniem terminu, w którym konsument ma prawo odstąpić od umowy, do 3 miesięcy, liczonego od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia. Jeśli jednak po rozpoczęciu biegu tego terminu konsument otrzyma potwierdzenie, skraca się on do 10 dni od tej daty.

Polecamy serwis: ABC umów

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jan Bijas

Dyrektor Generalny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK