| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Kiedy komisant nie musi zwracać różnicy w cenie?

Kiedy komisant nie musi zwracać różnicy w cenie?

Prowadzenie działalności gospodarczej przez komisanta wiąże się nie tylko ze sporym ryzykiem gospodarczym. W przypadkach określonych w Kodeksie cywilnym, komisant będzie także musiał zwrócić różnicę w cenie, jeżeli ta odbiega od ceny, którą wskazał komitent. W ściśle określonych przypadkach obowiązek zwrotu różnicy w cenie nie powstanie.

Odpowiedzialność za nie uzyskanie określonej ceny z kupna lub sprzedaży rzeczy.

  • Niejednokrotnie strony w umowie komisu oznaczają cenę, po której komisant zobowiązuje się nabyć lub sprzedać na rzecz dającego zlecenie określony towar. Jeżeli cena taka jest sztywno określona przez komitenta, wówczas komisant powinien bardzo uważnie dokonywać transakcji kupna lub sprzedaży. Jeżeli bowiem sprzeda oddaną mu do sprzedaży rzecz za cenę niższą od ceny oznaczonej przez komitenta, obowiązany będzie zapłacić komitentowi różnicę – komitent będzie mógł skutecznie wystąpić z roszczeniem o zwrot różnicy w cenie. Z kolei w przypadku komisu zakupu o zakupie po wyższej cenie, komisant będzie musiał poinformować komitenta, który będzie miał prawo, aby niezwłocznie sprzeciwić się tej czynności.
  • Jednak w sytuacji gdy dotrzymanie ceny oznaczonej w zleceniu komisowym (zarówno w przypadku komisu sprzedaży jak i komisu kupna) z przyczyn niezależnych od komisanta nie będzie możliwe, a nie zawarcie umowy wyrządzi komitentowi szkodę, wówczas komisant ma obowiązek wykonać zlecenia na warunkach obiektywnie realnych.

Pobierz wzory umów sprzedaży >>

Komitent nie będzie mógł żądać zapłacenia różnicy ceny ani odmówić zgody na wyższą cenę, jeżeli zlecenie nie mogło być wykonane po cenie oznaczonej, a zawarcie umowy uchroniło komitenta od szkody. Jednak powyższe okoliczności będzie musiał wykazać komisant.

Dający zlecenie sprzedaży aparatu cyfrowego określił cenę minimalną na kwotę 800 zł. Komisant postanowił sprzedać aparat cyfrowy za niższą cenę niż oznaczona w umowie, bowiem w jego ocenie w okresie przedświątecznych promocji ceny za tego typu aparaty znacznie spadają. W następnym miesiącu na rynek miał wejść nowy model tego aparatu, co oznacza jeszcze szybszy spadek cen starszych modeli. W ocenie komisanta osiągnięcie ceny wyznaczonej przez komitenta w późniejszym okresie, z uwagi na powyższe okoliczności, nie byłoby już możliwe. Czy komisant będzie musiał zwrócić różnicę w cenie?
Nie. Obiektywnie rzecz ujmując zlecenie nie mogło być wykonane po cenie oznaczonej, dodatkowo sprzedaż aparatu cyfrowego przez komisanta uchroniła komitenta od szkody (ceny tego aparatu w krótkim czasie bardzo spadły), zatem komitent nie będzie mógł żądać od komisanta zapłaty różnicy ceny.

Zobacz: ABC umów

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Posyniak

Notariusz Szczecin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »