| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Jakie są przyczyny problemów z realizacją kontraktów?

Jakie są przyczyny problemów z realizacją kontraktów?

Występując w obrocie handlowym trzeba liczyć się z ryzykiem natrafienia na kontrahenta, który z określonych przyczyn nie będzie mógł wywiązać się z powziętych zobowiązań. Na co przedsiębiorca powinien zwracać uwagę, aby uchronić się od problemów z wykonaniem umowy?

Problemy z realizacją kontraktu mogą wynikać zarówno z błędnych lub niejasnych zapisów umowy, jak też z problemów kontrahenta. Przygotowując umowę, możemy nie uwzględnić pewnych kwestii szczegółowych, np. sprawy uzyskania pozwoleń, obowiązujących na danym rynku, przyśpieszenia inflacji, wahań kursu walutowego czy odpowiedniego ubezpieczenia kontraktu.

Przed tego typu błędami może nas zabezpieczyć korzystanie z gotowych wzorów umów. Jednak jeżeli tego typu błędy znalazły się w umowie, najczęściej zajdzie konieczność renegocjacji kontraktu. Przed wahaniami kursów walutowych lub inflacją mogą nas zabezpieczyć klauzule rewaloryzacyjne.

Problemy ze strony kontrahenta mogą wiązać się z jego złą sytuacją finansową lub nawet bankructwem.

W takich sytuacjach pomocna może być w kontrakcie klauzula zastrzegająca nasze prawo własności towaru do momentu całkowitej zapłaty za dostawę. Może nas to uchronić przed włączeniem dostarczanych towarów do masy upadłościowej.

Polecamy: serwis Mała firma

W trakcie realizacji kontraktu możemy się spotkać z niezadowoleniem odbiorców. Warunkiem odzyskania takich niezadowolonych klientów jest uproszczona procedura załatwiania reklamacji. Dobrym rozwiązaniem może być uruchomienie gorącej linii umożliwiającej szybkie reagowanie na zastrzeżenia klientów. Ważne jest także odpowiednie przeszkolenie pracowników przyjmujących reklamacje i nadanie im odpowiednich kompetencji ułatwiających szybkie i rzetelne rozwiązywanie pojawiających się problemów. Należy także ustalić przyczyny niezadowolenia, które może wynikać z jakości towaru, warunków transportu lub systemu płatności.

Odkrycie źródła umożliwia prowadzenie nowych procedur, usuwających przyczynę negatywnych opinii odbiorców.

Warto pamiętać, że niezadowolony klient dzieli się średnio swoją opinią z 11 innymi osobami, a zadowolony tylko z trzema. Klienci, których reklamacje zostały załatwiane w sposób satysfakcjonujący stają się często lojalnymi klientami firmy.

Polecamy: Jak zmienić postanowienie umowne?

Artykuł jest fragmentem publikacji „Modele biznesowe budowy i rozwoju firm spin off na podbudowie szkoły wyższej” powstałej w ramach projektu „Przedsiębiorczy Uniwersytet" POKL i współfinansowanej przez UE w ramach EFS.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Problemy ze strony kontrahenta mogą wiązać się z jego złą sytuacją finansową lub nawet bankructwem.
Problemy ze strony kontrahenta mogą wiązać się z jego złą sytuacją finansową lub nawet bankructwem.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

PRACUJ W UNII

wszystko o pracy w Unii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »