| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Jak zmienić postanowienia umowne?

Jak zmienić postanowienia umowne?

Jestem przedsiębiorcą i mam podpisane umowy z kilkudziesięcioma klientami. Jestem zmuszony do zmiany regulaminu świadczenia usług i nie wiem w jaki sposób ich o tym poinformować. Czy muszę dać im czas do zaakceptowania tych zmian? Jak długi i co się dzieje, jeśli nie dadzą mi żadnej odpowiedzi?

Oczywiście w przypadku zmiany warunków umowy konieczne jest poinformowanie o tym klientów. Najłatwiej będzie skorzystać z wzorca umowy – dzięki temu każdy odbiorca będzie korzystał z usług na tych samych zasadach. 

Poinformowanie klientów o zmianie warunków korzystania z usług przedsiębiorcy musi nastąpić w odpowiedniej formie – tak, by bez wątpienia mogli zapoznać się z nowymi postanowieniami. Można zatem wysłać im aneksy do podpisania, wręczyć im je osobiście lub wysłać za pośrednictwem faksu lub e – maila. Nadto, jeśli umowa lub aneks jest udostępniany w formie elektronicznej odbiorca musi mieć możliwość przechowywania i odtwarzania w zwykłym toku czynności.

Przeczytaj także: Oświadczenie woli - interpretacja treści umów

Jeśli stosowanie wzorców umownych jest zwyczajowo przyjęte w stosunkach danego rodzaju można zmienić treść dotychczasowej umowy jeśli strona mogła się z łatwością dowiedzieć o zmianach. Nie dotyczy to umów z konsumentami, za wyjątkiem drobnych umów życia codziennego (przejazdy środkami publicznego transportu, kupno codziennej gazety itp.)

Zmieniona forma umowy zaczyna obowiązywać dopiero z chwilą bezskutecznego upływu okresu wypowiedzenia, chyba że umowa zawiera odmienne uregulowania albo gdy po zakomunikowaniu wzorca strony postanowiły inaczej.

Przedsiębiorca, prowadzący szkołę językową był zmuszony zmienić ceny kursu. Pod koniec stycznia wystosował odpowiednie pisma do kursantów, w których wyjaśnił, że od kolejnego miesiąca cena wzrasta o 10%, jednocześnie zaproponował dwutygodniowy okres wypowiedzenia. Nowe ceny zaczynają obowiązywać dopiero po upływie wypowiedzenia, zatem w połowie lutego. Przedsiębiorca może zatem wymagać zwiększonej opłaty dopiero od marca. 

Oczywiście należy pamiętać o ogólnych warunkach zawierania umów – postanowienia powinny być sformułowane w sposób jasny i nie budzący wątpliwości. Podobnie jak przy każdej umowie, wszelkie niejednoznaczne ustalenia będą interpretowane na korzyść konsumenta. 

W większości umów istnieje zapis, że wszelkie zmiany powinny być zawierane w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Należy brać to pod uwagę i nie zawierać umów ustnych, czy tzw. „gentelments agreements”.

Polecamy serwis: ABC małej firmy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Alicja Moszyńska

Właścicielka firmy Architektura Biznesu: doradza MSP w zakresie budowania marki i kultury firmy, marketingu, negocjacji i obsługi klienta.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »