| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Co zrobić gdy zamówione dzieło ma wady?

Co zrobić gdy zamówione dzieło ma wady?

W umowie o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, zamawiający zaś do zapłaty za to dzieło. Co można zrobić, gdy zamówione dzieło ma wady?

Wady dzieła

Do kwestii związanych z odpowiedzialnością za wady dzieła (fizyczne i prawne) zastosowanie znajdują przepisy regulujące tę problematykę w umowie sprzedaży. Istotne różnice dotyczą głównie zagadnienia związanego z tym, czy wady jakimi obarczone jest dzieło są usuwalne, czy też nie.

Przyjmujący zamówienie nie odpowiada za wady, jeżeli zamawiający wiedział o tych wadach w chwili odebrania dzieła.

Porównaj: Zlecenie można wypowiedzieć w każdym czasie

Jeżeli okoliczność powyższa nie zachodzi, a zamówione dzieło ma wady, zamawiający dzieło, może:

  • wezwać przyjmującego zamówienie do zmiany sposobu wykonania dzieła i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin, po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu, zamawiający może od umowy odstąpić albo też powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. Dodatkowo, jeśli zleceniodawca sam dostarczył materiału, może w razie odstąpienia od umowy, lub powierzenia wykonania dzieła innej osobie, żądać zwrotu materiału i wydania dzieła rozpoczętego (takie uprawnienie przysługuje dającemu zamówienie, gdy dzieło wykonane zostało w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową);
  • żądać usunięcia wad. w tym celu zamawiający powinien wyznaczyć przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Jednak przyjmujący zmówienie ma prawo odmówić naprawy, w przypadku gdyby wymagała ona nadmiernych kosztów;
  • jeżeli wady są istotne i gdy nie da się ich usunąć, albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamienienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim, zamawiający dzieło, może od umowy odstąpić;
  • jeżeli wady nie są istotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku;
  • jeżeli, przyjmujący zamówienie na wykonanie dzieła, nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego, zamawiający również może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku.

Polecamy serwis Umowy

W pozostałym zakresie do rękojmi za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży.

Zamawiającemu nie przysługuje roszczenie o wydanie innego, niewadliwego dzieła.

Jeżeli dzieło będące rzeczą ruchomą zamówiła osoba fizyczna, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, zastosowanie mają odpowiednio przepisy o sprzedaży konsumenckiej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »