| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Co zrobić gdy zamówione dzieło ma wady?

Co zrobić gdy zamówione dzieło ma wady?

W umowie o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, zamawiający zaś do zapłaty za to dzieło. Co można zrobić, gdy zamówione dzieło ma wady?

Wady dzieła

Do kwestii związanych z odpowiedzialnością za wady dzieła (fizyczne i prawne) zastosowanie znajdują przepisy regulujące tę problematykę w umowie sprzedaży. Istotne różnice dotyczą głównie zagadnienia związanego z tym, czy wady jakimi obarczone jest dzieło są usuwalne, czy też nie.

Przyjmujący zamówienie nie odpowiada za wady, jeżeli zamawiający wiedział o tych wadach w chwili odebrania dzieła.

Porównaj: Zlecenie można wypowiedzieć w każdym czasie

Jeżeli okoliczność powyższa nie zachodzi, a zamówione dzieło ma wady, zamawiający dzieło, może:

  • wezwać przyjmującego zamówienie do zmiany sposobu wykonania dzieła i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin, po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu, zamawiający może od umowy odstąpić albo też powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. Dodatkowo, jeśli zleceniodawca sam dostarczył materiału, może w razie odstąpienia od umowy, lub powierzenia wykonania dzieła innej osobie, żądać zwrotu materiału i wydania dzieła rozpoczętego (takie uprawnienie przysługuje dającemu zamówienie, gdy dzieło wykonane zostało w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową);
  • żądać usunięcia wad. w tym celu zamawiający powinien wyznaczyć przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Jednak przyjmujący zmówienie ma prawo odmówić naprawy, w przypadku gdyby wymagała ona nadmiernych kosztów;
  • jeżeli wady są istotne i gdy nie da się ich usunąć, albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamienienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim, zamawiający dzieło, może od umowy odstąpić;
  • jeżeli wady nie są istotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku;
  • jeżeli, przyjmujący zamówienie na wykonanie dzieła, nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego, zamawiający również może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku.

Polecamy serwis Umowy

W pozostałym zakresie do rękojmi za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży.

Zamawiającemu nie przysługuje roszczenie o wydanie innego, niewadliwego dzieła.

Jeżeli dzieło będące rzeczą ruchomą zamówiła osoba fizyczna, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, zastosowanie mają odpowiednio przepisy o sprzedaży konsumenckiej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Ostaszewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »