REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kryterium serwisu w ocenie ofert w zamówieniach publicznych?

Jednym z kryteriów służących ocenie ofert w zamówieniach publicznych jest powiązanie z serwisem. Jak należy je stosować podczas, aby zapewnić uczciwą konkurencję wykonawców?

Planowanie i szacowanie wartości zamówienia publicznego - porada

Zarówno szacowanie i sporządzanie planu zamówienia spoczywa na barkach zamawiającego. Jak oceniać wartość zamówienia i na co należy zwrócić szczególną uwagę? Przeczytaj.

Jakie są zadania Urzędu Zamówień Publicznych?

Urząd Zamówień Publicznych jest jednostką budżetową zapewniającą obsługę Prezesa Urzędu, który jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych. Jakie są jego zadania?

Jak sprawdzić, czy mamy do czynienia z odrębnymi zamówieniami?

Do ustalenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jednym zamówieniem czy też z odrębnymi zamówieniami konieczna jest analiza okoliczności konkretnego przypadku. Na co szczególnie zwracać uwagę?

REKLAMA

Na czym polega niedopuszczalność subiektywnej oceny ofert?

Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji i istotnych warunków zamówienia. W specyfikacji istotnych warunków należy obowiązkowo zamieścić opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, a także podanie znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert. Jakie mechanizmy jeszcze zapobiegają subiektywnej ocenie ofert?

Jakie są kryteria oceny ofert w umowie ramowej?

W przypadku umów ramowych najistotniejsze są kryteria jakościowe.  Czy wybierać więc ofertę najbardziej korzystną ekonomicznie? Jak interpretować regulacje unijne? Przeczytaj.

Do jakich usług nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych?

Ustawa Prawo zamówień publicznych nie znajduje zastosowania do wszystkich rodzajów usług. Jakie z nich podlegają wyłączeniu? Przeczytaj.

Na czym polega udzielanie zamówienia publicznego w częściach?

Zamówienie publiczne może być udzielone w częściach. Na czym polega ten sposób współpracy zamawiającego z wykonawcą?

REKLAMA

Czy usługi badawczo-rozwojowe można wyłączyć spod przepisów o zamówieniach publicznych?

Dotychczasowe przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych ograniczały możliwość wyłączenia zamówień na usługi badawczo-rozwojowe spod regulacji ustawowych. Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja?

Czy należy udostępnieniać wykonawcy osoby zdolne do wykonania zamówienia?

Czy istnieje zobowiązanie do udostępnienia wykonawcy osób zdolnych do wykonania zamówienia? Od jakiego podmiotu może pochodzić takie zobowiązanie i jakie rodzi to skutki?

Czy warunkiem udziału w zamówieniu może być posiadanie doświadczenia?

Zamawiający nie może utrudniać uczciwej konkurencji, w szczególności poprzez ustalanie szczególnych warunków udziału w postępowaniu. Jednak może on określać je w sposób odpowiadający jego potrzebom. Czy wobec tego doświadczenie może być jednym z kryteriów dopuszczalności do postępowania?

Jak brzmi definicja legalna postępowania o udzielenie zamówienia?

Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła do polskiego systemu zamówień publicznych legalną definicję postępowania o udzielenie zamówienia. Co należy rozumieć przez pojęcie zamówienia publicznego i co głównie uwzględnia nowa definicja legalna?

Czym są usługi według Prawa zamówień publicznych?

„Duża” nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych dokonała zmian w legalnej definicji usług. Zarówno w prawie polskim, jak i w prawie unijnym zamówienia na usługi są definiowane negatywnie. Jak należy rozumieć je obecnie?

Kiedy tryb negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolej ręki?

Zamawiający, zgodnie z Prawem zamówień publicznych, może w określonych okolicznościach sięgnąć po tryb negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolej ręki. Kiedy jest do tego uprawniony?

Kiedy oferta w zamówieniu może zostać odrzucona?

Jeżeli treść złożonej oferty nie spełnia wymogów treści specyfikacji i istotnych warunków zamówienia, zostanie odrzucona przez zamawiającego na podstawie przesłanek ustawowych. Musi on jednak podczas oceny zgodności uwzględnić całą treść oferty.

Jak ustalić wartość przedmiotu zamówienia?

W ramach czynności przygotowawczych na zamawiającym spoczywa obowiązek ustalenia wartości zamówienia. W jaki sposób powinien tego dokonać?

Członkowie izb handlowych u prezydenta

W czwartek prezydent Bronisław Komorowski spotkał się z przedstawicielami Międzynarodowej Grupy Izb Handlowych w Polsce. Podczas spotkania poruszono przede wszystkim kwestię obecności zagranicznych inwestorów w naszym kraju. Zajmowano się także zagadnieniem rozwoju rodzimej gospodarki.

Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?

Ryzyko zmiany kursów walutowych stanowi nieodłączny problem przedsiębiorców, których firmy działają opierając się na imporcie lub eksporcie. Znaczna zmiana kursu waluty może zarówno zwiększyć zyski jak i doprowadzić firmę do bankructwa. Aby wyeliminować czynnik zmiany kursu waluty zarządzający muszą stosować rozwiązania ochronne. Jakie możliwości ma przedsiębiorca aby przeciwdziałać ryzyku kursowemu? Dowiesz się z poniższego artykułu.

Jakie są zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów?

Zgodnie art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz.307) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. A więc główną zasadą kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest fakt aby były one współmierne do osiąganych przychodów.

Jakie są zasady dokonywania odpisów na ZFŚS w 2011r.?

Pracodawcy, którzy są zobowiązani do tworzenia ZFŚS mogą dokonywać ustalenia odpisu podstawowego na fundusz oraz odpisów szczegółowych, obowiązujących w danym roku kalendarzowym w chwili, gdy GUS poda wskaźniki niezbędne do wyliczenia kwot odpisu.

Obliczanie odpisów na ZFŚS w 2011r. - krok po kroku

Pracodawcy, którzy są zobowiązani do tworzenia ZFŚS mogą dokonywać ustalenia odpisu podstawowego na fundusz oraz odpisów szczegółowych, obowiązujących w danym roku kalendarzowym w chwili, gdy GUS poda wskaźniki niezbędne do wyliczenia kwot odpisu. Jak obliczyć wysokość odpisów?

Jak zarabiać na usługach IT?

Prowadzenie firmy, której usługi są ściśle związane z Internetem i ogólnie pojętym IT może przybrać zróżnicowane formy od domen internetowych, przez hosting, strony www i sklepy internetowe, aż po marketing internetowy, backup online czy e-fax. Jak prowadzenie takiej działalności wygląda od kuchni? Przeczytaj.

Jak założyć firmę za granicą? - program Progress

Progress to utworzony przez Komisję Europejską instrument mikrofinansowy, który ma ułatwić dostęp do kapitału osobom zakładającym firmę lub planującym rozwój działalności. Jak można z niego skorzystać?

Kiedy Inspekcja Handlowa może kontrolować przedsiębiorcę?

Państwowa Inspekcja Handlowa, nazywana także Inspekcją Handlową, jest państwowym organem kontroli powołanym do ochrony i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa uregulowanym w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. 2009 r., Nr 151, poz. 1219 z późn. zm.). Pozostając w ramach struktury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest jednym z najważniejszych organów kontroli występujących w polskim systemie prawnym posiadającym szeroki zakres zadań.

Jak wysokie są podatki dla firm w Polsce?

Jak opodatkowanie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce plasuje się na tle europejskiej konkurencji? Jak się okazuje nie jest aż tak wysokie jak w innych państwach członkowskich.

Ulgi podatkowe dla przedsiębiorcy - porada

Przedsiębiorca może wykorzystywać ulgi podatkowe jedynie w ograniczonym zakresie. Wiele zależy od formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej oraz innych uzyskiwanych dochodów.

Zasada Pareto w praktyce, na przykładzie analizy stanów magazynowych i ich wpływu na płynność finansową i rentowność firmy

Vilfredo Pareto, wybitny włoski ekonomista i socjolog, pod koniec XIX wieku zauważył, że 80% majątku Włoch jest w posiadaniu 20% obywateli tego kraju. To cenne spostrzeżenie. Jednak Pareto nie zdawał sobie sprawy jak cenne, nie tylko dla Włoch, ale dla reszty ludzi i wielu dyscyplin naukowych w ogóle, jeśli tylko pokusić się o dalej idące uogólnienia. Blisko 50 lat później Joseph Juran, amerykański teoretyk zarządzania, emigrant rumuński, w swoich badaniach nad jakością, użył sformułowania „zasada Pareto” wobec różnych zjawisk, które analizował, zauważając powtarzającą się regułę. Na przełomie XX i XXI wieku Richard Koch, absolwent uniwersytetu w Oxfordzie, w swoich opracowaniach spopularyzował tę zasadę akcentując jej praktyczne znaczenie między innymi w sferze działań gospodarczych.

Jak nie zapłacić podatku kupując samochód firmowy?

Jednorazowa amortyzacja to sen niejednego przedsiębiorcy. Pozwala zakupiony do firmy samochód w całości zaliczyć w koszty, tuż po jego nabyciu. W rezultacie podatek można obniżyć do minimum lub… nie płacić go w ogóle. Jak to zrobić? Przeczytaj.

Za co odpowiada menedżer floty?

Twoja firma zdecydowała się na zmianę metod zarządzania flotą samochodową i sięgnęła po usługi zewnętrznych podmiotów? Nie zapomnij o roli jaką będzie ogrywał teraz menedżer floty oraz o odpowiedzialności z nią związanej.

Przesłanki nieważności umowy o udzielenie zamówienia publicznego

Prawo zamówień publicznych zawiera katalog okoliczności, których zaistnienie powodować może stwierdzenie nieważności umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Jakie to okoliczności? Przeczytaj.

Od kiedy umowa o udzielenia zamówienia zostaje uznana za nieważną?


Sankcją wadliwości umowy w sprawie udzielenia zamówienia jest tzw. nieważność względna (unieważnialność). Możliwe jest wyznaczenie konkretnego momentu, w którym umowa ta staje się nieważna i tym samym nie wywołuje skutków prawnych. Jaki to moment? Przeczytaj.

Względna nieważność umowy o udzielenie zamówienia - porada


Tak zwana "duża nowelizacja" ustawy Prawo zamówień publicznych zmieniła charakter nieważności umowy w sprawie udzielenia zamówienia. Początkowo bezwzględna, obecnie względna. Jakie znaczenie ma zmiana dla przedsiębiorców?

Kiedy można odrzucić ofertę w zamówieniach publicznych?

Prawna dopuszczalność odrzucenia oferty przez zamawiającego uzależniona jest od spełnienia określonych warunków. O jakich przesłankach mowa? Przeczytaj. 

Na czym polega home banking?

Home banking został stworzony z myślą o udostępnieniu klientom usług bakowych w domu. Miał stanowić udogodnienie dla nowoczesnych ludzi. Dlaczego jednak, w dobie Internetu, korzystają z niego niemal wyłącznie firmy? Analityk serwisu Comperia.pl tłumaczy, z jakich powodów popularność tej formy bankowości elektronicznej spada z roku na rok.

Jakie pułapki podatkowe przy sprzedaży firmowego auta?

Masz zamiar sprzedać samochód, którego używasz do prowadzenia firmy? Jeśli uda ci się zawrzeć umowę to od dochodu zapłacisz podatek. Korzystniejszym rozwiązaniem może być darowizna, w szczególności na rzecz kogoś z najbliższej rodziny.

CFM coraz popularniejszy w Polsce

Rynek CFM w Polsce jest stosunkowo młody, jednak konsekwentnie rośnie. Na koniec ubiegłego roku 13,8 tys. firm korzystało z outsourcingu floty samochodowej. W sumie było to ponad 132 tys. aut.

Kiedy Państwowa Inspekcja Pracy może kontrolować przedsiębiorcę?

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) jest instytucją powołaną do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (przepisów BHP), a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. Kiedy i na jakiej podstawie może kontrolować przedsiębiorcę?

Najem dla początkującego przedsiębiorcy - porada

Większość osób rozpoczynających działalność gospodarczą nie dysponuje pomieszczeniem, w którym firma może być prowadzona. Wiąże się to z koniecznością zawarcia umowy najmu. W praktyce wybór lokalizacji i zawarcie umowy o odpowiedniej treści est najważniejszą decyzją dla każdego nowego przedsiębiorcy.

Ile można zarobić na świętach wielkanocnych, czyli jajcarski biznes

Przedświąteczny okres to żniwa dla właścicieli przemysłowych i przydomowych kurników. Rośnie popyt, a razem z nim ceny. Jeśli myślisz, że sprzedaż to rzecz prosta – mylisz się. Handel jajkami to bardzo delikatny biznes.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - formalności

Założenie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń. W związku z tym właścicielem firmy budowlanej może być zarówno osoba bez wykształcenia kierunkowego jak również inżynier budownictwa. Na tym rynku wiele ekip działa w szarej strefie. Jest to jednak często jedynie etap przejściowy – do czasu zdobycia kontaktów w branży. Działanie w szarej strefie uniemożliwia ubieganie się o dotacje, jak również wystawianie faktur. Ekspert opisuje, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby założyć firmę remontowo – budowlaną.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - zatrudnianie pracowników

Każdy kto wykonuje pracę zarobkową, również w firmie remontowo – budowlanej, chciałby pracować na podstawie umowy o pracę. Jednak ta forma zatrudnienia nie jest pożądana z punktu widzenia przedsiębiorcy. Ekspert radzi jakie umowy warto zawierać z pracownikami prowadząc firmę remontowo-budowlaną.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - biznesplan

Firma remontowo - budowlana i dobry biznesplan to podstawa. Jeśli jesteś w trakcie zakładania swojej firmy remontowo – budowlanej lub zamierzasz ją założyć, z pewnością słyszałeś o potrzebie sporządzenia biznesplanu. Słowo to odmieniane jest przez wszystkie przypadki, m.in. w kontekście dotacji z Urzędu Pracy oraz w instytucjach finansowych, które udzielają pożyczek i kredytów przedsiębiorcom, nie tylko początkującym.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - pomysł

W dzisiejszych czasach większość osób wchodzących na rynek pracy, bądź też powracających po dłuższym okresie braku aktywności zawodowej, nie ma szans na etat. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem dla wielu osób jest samodzielne zorganizowanie sobie miejsca pracy, poprzez założenie działalności gospodarczej.

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: rękojmia

Jeżeli prowadzisz lub dopiero zamierzasz otworzyć firmę remontowo-budowlaną niniejszy poradnik pomoże Ci przezwyciężyć trudności związane z gąszczem przepisów oraz wynikającymi z nich skomplikowanymi obowiązkami. W tej części ekspert podpowiada jak poradzić sobie z regulacjami dotyczącymi rękojmi.

Na co zwrócić uwagę przy warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?


Ustawa nowelizująca Prawo zamówień publicznych z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła zmiany w zakresie warunków udziału w postępowaniu. Jakie nowe rozwiązania przyjął ustawodawca? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Na kim spoczywa ciężar dowodu w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Spełnienie warunków umożliwiających wzięcie udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w razie potrzeby udowodnić musi wykonawca. Jakie reguły rządzą ciężarem dowodu w przypadku zamówień publicznych? Przeczytaj.

Jakie są warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Warunki udziału w postępowaniu odnoszą się do właściwości podmiotowej wykonawcy. Od ich spełnienia uzależniony jest udział wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: prawa i obowiązki stron umowy o dzieło

Ekspert wyjaśnia jak poradzić sobie z kwestiami dotyczącymi materiału, z którego dzieło ma zostać wykonane; skutkami nierozpoczęcia prac w umówionym terminie, a także uprawnieniami zamawiającego do żądania zmiany sposobu wykonania dzieła. Firmy remontowo-budowlane w praktyce często mają do czynienia z prawami i obowiązkami stron umowy o dzieło innymi niż określone w przepisach dotyczących rękojmi.

Jakie nowe zasady zawieszania działalności gospodarczej?

W Sejmie uchwalił nowelizację ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczą między innymi zasad zawieszania działalności gospodarczej. System zawieszania prowadzenia działalności gospodarczej czeka mała rewolucja.

Jakie zasady dostępu do danych w CEIDG?

1 lipca 2011 r. ruszy CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). To centralny rejestr przedsiębiorców - osób fizycznych, który zastąpi prowadzone dotąd przez poszczególne gminy ewidencje. Na jakich zasadach możliwy będzie dostęp do rejestru? Przeczytaj.

REKLAMA