| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Organizacja szkoleń > Otwarci na zamknięcie

Otwarci na zamknięcie

Szkolenie zasobów ludzkich stało się nieodłącznym elementem zwiększania efektywności i doskonalenia działań przedsiębiorstw, a szeroka oferta firm szkoleniowych ma za zadanie ułatwić wybór odpowiedniej ścieżki. Wszystko brzmi wręcz idyllicznie, a problem pojawia się już na początku: właściwszym wyborem jest szkolenie otwarte czy zamknięte i czy w ogóle można mówić o lepszej decyzji?

Proces szkolenia składa się zwykle z kilku postępujących po sobie etapów, które w zależności od wybranego szkolenia będą się różnić pod względem niektórych aspektów. Do naszej dyspozycji mamy szkolenia otwarte i zamknięte, które swą specyfiką mają zapewnić jak najlepsze efekty pracy w grupie.

To czy tamto?

Szkolenie otwarte zwykle jest dobrym rozwiązaniem dla pod szlifowania tzw. umiejętności miękkich, czyli inaczej kompetencji interpersonalnych. Organizowane są dla kadr z instytucji rozsianych po większym obszarze, toteż przede wszystkim uczestnicy mogą nawiązać ciekawe kontakty, a także wymienić się doświadczeniami. Szkolenie takie nie polega więc jedynie na przekazywaniu wiedzy przez prowadzącego. W związku z tym, iż szkolenie otwarte przeprowadzane jest na potrzeby większej ilości przedsiębiorstw, obejmuje swym zakresem szerszą tematykę, może więc okazać się bardziej interdyscyplinarne, a zatem ciekawsze. Bywa też tańsze, ponieważ firma zainteresowana szkoleniem może wysłać tylko jednego pracownika. Szkolenie zamknięte z kolei jest na pewno bardziej dopasowane do konkretnych potrzeb organizacji bądź grupy, gdyż jest poprzedzone ich dogłębną analizą. Co więcej, programem szkolenia można manipulować w ten sposób, by na bieżąco dostosowywać go do potrzeb dyktowanych chwilą. Mamy też większy wpływ na wybór i terminu, i miejsca, i samego trenera, a także jest tańsze, gdy dane przedsiębiorstwo ma zamiar przeszkolić większą ilość pracowników. Niewątpliwie jednak powyższe zalety można z łatwością przekuć w wady.

Zobacz: Co zrobić, żeby szkolenie było skuteczne?

Grzechem głównym szkolenia otwartego może okazać się zbyt duże uproszczenie tematyki, która jednak dopasowywana jest do potrzeb wszystkich szkolących się firm, a nie do istniejących problemów konkretnej instytucji. Ma to na celu znalezienie bardziej ogólnych rozwiązań dla wszystkich wspólnych problemów, ale wynikiem jest bardziej ogólne rozwiązanie będące wypadkową potrzeb, a nie spersonalizowaną receptą na konkretną kwestię. Minusem jest też niewielka bądź - w praktyce - zerowa możliwość zmiany miejsca i terminu szkolenia. Z kolei szkolenie zamknięte przeprowadzane jest w szczelnej grupie pracowników jednej firmy, co może mieć równie daleko idące negatywne skutki. Możemy nie być w stanie odpowiednio się zrelaksować w obawie przed „ośmieszeniem się” przed kolegami i koleżankami z pracy, być może nie będziemy w pełni skupieni na samym szkoleniu, gdyż odbywa się ono w siedzibie firmy, co nie sprzyja oderwaniu się od spraw codziennych chociaż na kilka godzin. Na pewno też nie poznamy nowych osób, o nowych kontaktach będziemy więc mogli jedynie pomarzyć, jak również trudniej nam będzie spojrzeć na problematyczną kwestię z perspektywy innych przedsiębiorców, nie mogąc wymienić się z nimi doświadczeniami.

Zobacz: Kreacja wizerunku szkoleniowca w sieci

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy

Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »