| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Organizacja szkoleń > Nie bójmy się oceny

Nie bójmy się oceny

Prowadząc szkolenie, dążymy do realizacji określonych celów. Może to być odpowiednia efektywność przeprowadzonych działań, zmiana zachowań uczestników, a także wiele innych aspektów, które są z naszego punktu widzenia ważne.

Zarys działań ewaluacyjnych

Cały proces powinien zacząć się od dokładnego przemyślenia podejmowanych działań. Odpowiadając sobie szczegółowo na pytania o to, co chcemy osiągnąć, w jaki sposób, jakie czynniki mają wpływ na nasze postępowanie albo też, gdzie przebiegają granice naszych możliwości w zakresie wprowadzania zmian, stworzymy zarys planu przygotowującego nas do owocnej analizy. 

Chociaż ewaluacja kojarzy się większości z nas z czasem po przeprowadzeniu szkolenia, istnieją jeszcze inne sprzyjające momenty prowadzenia tego typu działań. Wyróżnia się przykładowo ewaluację początkową, której zadaniem jest zrewidowanie naszych celów i założeń z oczekiwaniami uczestników szkolenia. Warto się wówczas zastanowić, czy metody działań, jakie wybraliśmy, faktycznie przybliżą nas do osiągnięcia zamierzonych efektów. Moment ten można również wykorzystać na zapoznanie się ze specyfiką grupy i składających się na nią osób. Uzyskany obraz zapewne przyczyni się do lepszego dostosowania działań do potrzeb uczestników. 

Zwłaszcza w przypadku szkoleń długotrwałych przydatna okazuje się ewaluacja środkowa. Na osi czasu może zostać ona ulokowana rozmaicie. Zwykle wybiera się okres przypadający na półmetek prowadzenia zajęć. Pod wpływem nowej wiedzy i doświadczeń, oczekiwania uczestników mogą ulec nieraz znaczącej modyfikacji. Ocena w trakcie prowadzenia działań, to wciąż dobry czas na wyłapanie ewentualnych błędów lub niedociągnięć, ponieważ pozostaje nam jeszcze niejedna okazja do ich naprawienia. Po zakończeniu szkolenia natomiast możemy podjąć się ewaluacji końcowej, która ostatecznie dostarczy nam informacji na temat jakości nauczania, w tym także poddana zostanie ona pod osąd uczestników. Należy mieć na uwadze, że poszczególne etapy dokonywania oceny są ze sobą powiązane. Ewaluacja jest procesem wymagającym systematyczności tym większej, im dłuższy jest okres jej prowadzenia. 

Zobacz: Szkolenia - rozwój

Model Kirkpatricka

Jednym z najpopularniejszych obecnie modeli ewaluacji szkoleń stał się model autorstwa profesora Donalda Kirkpatricka. Zakłada on ocenę w czterech równie istotnych zakresach: reakcji na przeprowadzone szkolenie, zdobytej dzięki niemu wiedzy, zmianie zachowania uczestników pod wpływem nowych informacji oraz wyników, które stanowią najczęściej ogólne skutki szkolenia w przełożeniu na korzyści dla organizacji, w ramach której funkcjonują na co dzień uczestnicy. Kolejne zakresy wydają się być coraz trudniejsze do rzetelnego zbadania, jednak uzyskane na ich temat informacje są wprost proporcjonalnie istotne i interesujące. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »