| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Organizacja szkoleń > Praca trenera – inwestycja w potencjał

Praca trenera – inwestycja w potencjał

Jak uczyć się, by uczyć też innych? Oferta organizacji szkolących trenerów jest bogata, najważniejsza jednak w tym zawodzie pozostaje praktyka oraz odpowiednie podejście do pracy i… życia.

Zawód trenera należy do tych, których nie sposób nauczyć się od zera w szkole. To praca, w której umiejętności praktyczne mają bezwzględny prymat nad teorią.

Coś od Unii

Duże ożywienie do edukacji trenerów wnoszą dziś fundusze unijne. To właśnie pieniądze z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pozwoliły takim firmom jak Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego czy House of Skills uruchomić programy bezpłatnej edukacji trenerów. Ta pierwsza firma korzysta z zyskujących na popularności standardów wyznaczonych przez Europejskie Ramy Kwalifikacji (European Qualifications Framework), druga stawia na własne standardy.
- W edukacji trenerów stawiamy na kompetencje przydatne w prowadzeniu szkoleń dla biznesu - wyjaśnia Rafał Świeżak, partner w House of Skills. - I właśnie nasze praktyczne doświadczenie w pracy dla największych firm na rynku okazuje się najbardziej atrakcyjne dla kandydatów do prowadzonej przez nas szkoły trenerów. Przede wszystkim klienci zwracają uwagę na dobre przygotowanie na etapie projektowania szkolenia (analiza potrzeb i celów), sposób prezentacji (umiejętność przyciągania uwagi uczestników, forma przekazywania wiedzy), moderowania zajęć czy stworzenie odpowiedniej atmosfery.

Bogactwo możliwości

Jakich więc standardów w nauce zawodu się trzymać? Dużym uznaniem w środowisku trenerów cieszą się kompetencje potwierdzone przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. To jednak droga zarezerwowana wyłącznie dla posiadaczy dyplomu psychologa, którzy dodatkowo przeszli szkolenia w wymiarze nie mniejszym niż 200 godzin. Z kolei Stowarzyszenie Konsultantów i Trenerów Zarządzania Matrik kładzie w swojej szkole nacisk na kompetencje przydatne w prowadzeniu szkoleń dla biznesu. Od kandydatów podczas trwających ponad 100 godzin warsztatów wymaga się zatem posiadania „dużej wiedzy specjalistycznej” z wybranego obszaru kompetencji biznesowych.

Programem ściśle dopasowanym do Europejskich Ram Kwalifikacji kusi zaś przyszłych adeptów tego zawodu Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego. W odróżnieniu od Matrika, Wszechnica nie skupia się jednak wyłącznie na umiejętnościach biznesowych, zostawiając tu uczestnikom pewną dowolność. - Rozwijamy kompetencje związane z metodyką pracy szkoleniowej, uczymy jak szkolić i doskonalimy warsztat trenerski - wyjaśnia Iwona Sołtysińska, odpowiedzialna we Wszechnicy UJ za szkolenie trenerów.

Trzeba pamiętać, że zawód trenera to nie tylko wiedza z określonej dziedziny, np. sprzedaży czy logistyki, ale też specyficzne podejście do pracy i życia. Decydując się na taki zawód, musimy być gotowi na stałe dokształcanie się i poszerzanie wiedzy. Przy okazji warto rozprawić się ze stereotypem, który głosi, że szkolenia to praca lekka, łatwa i przyjemna. Główny cel, czyli skuteczne przekazanie wiedzy przydatnej uczestnikom - to w rzeczywistości trudne zadanie. Ale na tym nie koniec. Do tego dochodzi sztuka autoprezentacji, zdolność panowania nad stresem, praca głosem i mową ciała, czy wreszcie umiejętne stosowanie perswazji, która nie może się przerodzić w manipulowanie uczestnikami.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Biernacki

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »