| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Organizacja szkoleń > Kluczowe rady dla dobrego mówcy

Kluczowe rady dla dobrego mówcy

Wystąpienie publiczne i sztuka przemawiania to chleb powszedni każdego Trenera. Doskonały Trener, poza świetnym przygotowaniem merytorycznym, potrafi uczestnikom swoich szkoleń sprzedać wiedzę, którą ma w głowie. To niezmiernie ważne, aby przemawiać do nich w sposób, który zaangażuje ich w przebieg szkolenia i zmotywuje do wprowadzania w życie nowo zdobytych umiejętności. Zasady dobrego mówcy - trenera można sprowadzić do 7 kluczowych wskazówek.

Zbieraj informacje zwrotne i wykorzystuj je w rozwoju

Analiza efektywności szkolenia stała się już standardem. Warto jednak do ankiet poszkoleniowych dodać pytania związane z jakością samego przemawiania do uczestników. Pytania w dotyczące autoprezentacji trenera, umiejętności wzbudzania zainteresowania, sposobów przekazywania wiedzy mogą być niezwykle cennymi wskazówkami rozwojowymi dla osób szkolących. Szczególne znaczenie ma tu również superwizja - obserwacje innego trenera, są doskonałym punktem wyjścia do szlifowania własnego warsztatu pracy.

Mniej znaczy więcej

Jesteś specjalistą w swojej dziedzinie i potrafisz wiele powiedzieć na temat zagadnień związanych ze szkoleniem. Musisz jednak pamiętać, że możliwość przyswajania wiedzy w krótkim czasie jest bardzo ograniczona i lepiej, żeby uczestnik dowiedział się mniej, ale za to zapamiętał więcej. Dlatego skracaj swoje przemowy do niezbędnego minimum. Pozwól uczestnikom mówić i wyciągać wnioski. Pytaj i wyciągaj wiedzę z ich głów. W ten sposób zaangażujesz ich we współpracę. Zastanów się, w jaki sposób można streścić informacje, które chcesz im przekazać. Może warto posłużyć się metaforą, symbolem lub obrazem, które po dodaniu krótkiego komentarza wyczerpią temat. Zwróć również uwagę na materiały dodatkowe, które wręczasz uczestnikom. Przeładowane slajdy PowerPoint i obszerne skrypty odwracają uwagę słuchaczy od tego, co masz do powiedzenia. Pamiętaj, że to Ty, a nie materiały dodatkowe - jesteś odpowiedzialny za przekazywanie wiedzy.

Pobudzaj ciekawość

Ludzie z natury są ciekawi świata. Doświadczenie pokazuje, że nawet niezbyt interesującą informację można przekazać w nietypowy i intrygujący sposób. Wykorzystuj zagadki, symbole i historie z życia wzięte, aby pobudzić zainteresowanie osób, do których mówisz. Nie musisz wymyślać niczego przełomowego. Czasem prosta demonstracja zasady zdziała więcej niż tysiąc słów. Doskonałym przykładem jest tu „głuchy telefon” - ta z pozoru niewinna zabawa wyzwala w uczestnikach mnóstwo wniosków na temat zakłóceń w komunikacji. Jedyne, co pozostaje trenerowi po przeprowadzeniu takiego ćwiczenia - to podsumowanie. Zadawaj uczestnikom pytania otwarte, rób ćwiczenia i rozgrzewki, które pobudzają kreatywność oraz wzbudzają śmiech. Zainteresowanie słuchaczy to kamień milowy na drodze do efektywnego szkolenia. 

Zobacz serwis: Zarządzanie

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Rachunkowe BMGM Spółka z o.o.

Usługi księgowe i doradztwo biznesowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »