| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > E-learning > Jakie jest 10 zasad dobrego projektowania szkoleń e-learningowych?

Jakie jest 10 zasad dobrego projektowania szkoleń e-learningowych?

Dobre szkolenie e-learningowe polega na – odliczając w dół – sprawności w obsłudze systemu informatycznego, użytecznym designie grafiki, biegłym i kreatywnym posługiwaniu się wiedzą. Oto 10 zasad dotyczących tego ostatniego zagadnienia.

Zasada 1 – Opowiadaj właściwie dobrane, sugestywne historie – polega na tym, by:
• oddziaływać na wyobraźnię za pomocą wszystkich elementów kursu,
• wspierać uczestników w samodzielnym wyciąganiu wniosków,
• przedstawiać przykłady (analizy przypadków),
• posługiwać się scenkami, filmami itp.

Zasada 2 – Umożliwiaj uczenie się przez zabawę – polega na tym, by:
• wzmacniać zainteresowanie treścią i przezwyciężać jej monotonię,
• działać raz indywidualnie, raz grupowo,
• posługiwać się grami,
• korzystać z technologii tam, gdzie wzmacnia ona wrażenia oraz pozwala na interakcję (np. zespołowe zadania, które są koordynowane na forum lub czacie).

Zasada 3 – Pozwól eksperymentować i uczyć się na błędach – polega na tym, by:
• wspierać proces uczenia się na błędach,
• pozwalać na samodzielne eksperymenty poprzez symulacje i elementy interaktywne,
• nie stosować sankcji, punktacji ani ingerencji szkoleniowca, gdy coś idzie nie po jego myśli.

Polecamy: Wadliwe wykonanie umowy o dzieło

Zasada 4 – Właściwie dobieraj obrazy i elementy multimedialne – polega na tym, by:
• multimedia były podporządkowane celom szkoleniowym,
• nie ulegać pokusie fajerwerków multimedialnych,
• mieć świadomość ograniczeń technicznych.

Zasada 5 – Otocz osobę szkoloną opieką – polega na tym, by:
• wspierać uczestników w rozwiązywaniu zarówno technicznych, jak i pozatechnicznych problemów procesu szkoleniowego,
• zapewniać osobie szkolonej komfort pracy,
• zapewniać wsparcie techniczne oraz zdalne wsparcie merytoryczne o ściśle ustalonych regułach funkcjonowania (czas na odpowiedź, forma odpowiedzi itp.).

Zasada 6 – Daj możliwość uczenia się w grupie – polega na tym, by:
• często korzystać z mechanizmów komunikacji w procesie szkoleniowym: czatów, for dyskusyjnych,
• używać gier i zabaw grupowych jako elementów szkolenia,
• stosować szkolenie tradycyjne jako część składową nauczania mieszanego.

Zasada 7 – Skoncentruj się na tym co istotne – polega na tym, by:
• minimalizować przekaz, eliminować niepotrzebne komunikaty i pustosłowie,
• tworzyć hierarchię treści,
• tworzyć treści bogate w materiały dodatkowe jako uzupełnienie informacji podstawowej, decyzja o ich skorzystaniu leży po stronie uczestnika (czyli skorzysta tylko wtedy gdy jest naprawdę zainteresowany).

Zasada 8 – Daj czas na samodzielne poznanie i zrozumienie – polega na tym, by:
• zadbać o taką strukturę kursu, która pozwoli na indywidualne przemyślenia,
• dać uczestnikom czas na zastanowienie i pracę własną oraz na samodzielne dojście do konkluzji (efekt „aha”).

Zasada 9 – Zaraź osobę szkoloną swoją pasją do tematu – polega na tym, by:
• motywować uczestników do zdobywania wiedzy,
• zapewnić „energetyczność” materiału tj. interesującą formę, adekwatną do wyznaczonych celów.

Polecamy serwis Coaching

Zasada 10 – Spraw by osoba szkolona nigdy nie przestała się uczyć – polega na tym, by:
• zapewnić uczestnikom plan dalszego samokształcenia się,
• motywować do dalszej nauki,
• zapewnić dostęp do wiedzy eksperckiej (np. poprzez czat, forum).

Fragment pochodzi z książki „E-learning. Tajniki edukacji na odległość” Marleny Plebańskiej (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Gałecki

Ekspert w zakresie ekonomii i prawa gospodarczego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »