| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Coaching > Czym jest superwizja coachingowa?

Czym jest superwizja coachingowa?

Profesjonalny coach potrzebuje nieustannie się rozwijać. Superwizja coachingowa zapewnia rozwój i skuteczność praktyki każdego coacha.

Myśl głową, a nie portfelem

Gdybym miał 40 000 złotych, to bym zrobił to i to…, zapłaciłbym wybranemu superwizorowi za sesję i klienci sami by do mnie dzwonili… Skoro nie masz takich funduszy, to jak poza tym możesz skutecznie się rozwijać? Gdzie możesz szukać wsparcia, informacji? Jak możesz inicjować spotkania superwizyjne? Pomyśl, możliwości jest wiele.

Pomyłki koryguj na bieżąco

Zawsze, gdy zauważysz swój błąd lub gdy klient zwróci Ci uwagę, iż kolejny raz zadajesz to pytanie bądź już o coś pytałeś, koryguj na bieżąco. Analizuj własne sesje pod kątem użytych metod, narzędzi, zadań, metafor. Nagrywaj sesje, za zgodą klienta, w celach doskonalenia się. Omawiaj swoje przypadki na grupach superwizyjno - interwizyjnych, korzystaj z monitorowania Twojej pracy przez coacha / superwizora. Pamiętaj, proste rozwiązania są lepsze niż żadne.

Ulepszanie nie ma końca

Coachem się jest, a nie bywa. Zatem, jeśli ta ścieżka zawodowa jest Ci bliska, dbaj o nią jak o piękny krzak róży, który wymaga troski, uwagi, pokory, czasu oraz zasobów, po to, by osiągnąć efekt - piękny kwiat.

Superwizja to proces doskonalenia kompetencji coacha. Podobnie jak jedna jaskółka wiosny nie czyni, tak w zawodzie coacha jedna superwizja to za mało. Ważna jest regularność, systematyczność i efektywność. Sposób superwizji dostosuj do swoich możliwości i zasobów.

Rodzaje superwizji według H. Szmidt:

  • Normatywna, administracyjna, jakościowa - ocena formalna w trakcie szkolenia początkujących coachów, sprawdzenie zgodności z wymogami formalnymi kultury czy etyki danej organizacji; model jako idealny punkt odniesienia.
  • Rozwojowa i edukacyjna - celem jest rozwój coacha i stworzenie warunków, w których coach, w atmosferze zaufania, może przyjrzeć się własnej pracy i prowadzić z superwizorem intensywną, rozłożoną w czasie refleksję na temat własnej pracy.
  • Odnawiająca - celem jest poszukiwanie, po wielu latach „naładowanie się” na nowo, określenie na nowo inspiracji do pracy; powrót do pierwotnych motywacji wyboru zawodu coacha.
  • Problemowa - ma na celu rozwiązywanie problemów w pracy z klientem, przeciążenia pracą z ludźmi; nakładania się problemu klienta i coacha.

W procesie superwizji rola superwizora jest kluczowa. Jego wiedza, odpowiedzialność, otwarcie na swojego klienta - coacha mają wpływ na kształtowanie właściwych postaw oraz korygowanie używanych metod i narzędzi. Pozostaje mi wierzyć, iż superwizja, traktowana profesjonalnie, jest narzędziem rozwoju kompetencji, wymiany doświadczeń oraz integracji środowiska coachów. Coraz częściej bowiem pojawiają się komentarze, iż superwizja ma chronić starszych stażem coachów przed napływem młodej, licznej konkurencji.

Podobnie jak w relacji coach - klient, tak i w relacji superwizor - coach obie strony czerpią inspirację, odkrywają możliwości i zasoby oraz nowe pomysły. Nigdy nie wiemy, jak może nas zmienić spotkanie z drugim człowiekiem.

Zobacz serwis: Coaching

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sebastian Saliński

Ekspert rynku nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »