REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coach i menedżer w jednej osobie

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Coach, manager.
Coach, manager.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coaching - zjawisko coraz bardziej popularne na polskim rynku, to nowy styl zarządzania na miarę wyzwań XXI wieku. Jest to zagadnienie bardzo obszerne, dlatego trudna jest pełna analiza istoty i odmian tego procesu. Na czym polega coaching, szczególnie w wykonaniu menedżera?

W odpowiedzi na wyzwania XXI wieku

Współcześnie kontrola i wydawanie poleceń pracownikom to za mało. Oni sami chcą odpowiadać za rezultaty swoich działań. Szkolenia oraz procedury nie wystarczają tam, gdzie wymagana jest elastyczność i kreatywność. Dziś potrzeba czegoś więcej w efektywnym zarządzaniu ludźmi. By sprostać wymogom nowych czasów, najskuteczniejszym narzędziem okazuje się opanowanie umiejętności coachingowych przez menedżera. Takie podejście przygotowuje ludzi do najlepszego wykorzystania ich zdolności oraz rozpoznawania możliwości, które najbardziej odpowiadają ich mocnym stronom.

REKLAMA

Coach

Coach to osoba, która pomaga odkryć drogę do celu dzięki swoim umiejętnościom, doświadczeniu życiowemu, odpowiednim technikom i narzędziom, a także innym osobom. Rozmawiając w specyficzny sposób motywuje i przewodzi budowaniu wspólnej wizji przyszłości, wspiera uczenie się i rozwój kompetencji, które umożliwią osiągnięcie sukcesu firmy. Każdy menedżer chcąc efektywnie zarządzać swoimi pracownikami, musi nauczyć się coachingu. Zmiana stylu kierowania jest inwestycją długoterminową. Wysiłek związany z nabyciem oraz wprowadzeniem innowacji, a następnie stosowaniem nowych umiejętności wynagradzany jest w przyszłości lepiej funkcjonującym zespołem pracowników.

Menedżer – coach

Na czym jednak polega rola menedżera - coacha? Taka osoba przychodzi do pracowników i opracowuje z nimi wspólną wizję rozwoju, wyznaczając cele akceptowane przez wszystkich. Zachęca do dyskusji, do szczerego omawiania i wypowiadania się na temat określonych spraw dotyczących aktualnego projektu - co się udało, co poszło dobrze, a co źle, w jaki sposób osiągnąć lepszy rezultat. Wspiera mimo wszystko, zwłaszcza kiedy pojawiają się trudności. Motywuje skupiając się na pozytywnych stronach i sposobach działania, a nie na problemach, tworząc tym samym ducha zespołu. Odwołuje się do motywacji wewnętrznej pracowników, dba o rozwój ich indywidualnych kompetencji. Inspiruje, wspiera i zachęca do eksperymentowania, innowacji, podejmowania ryzyka. I najważniejsze - okazuje zaufanie, ponieważ sukcesy i porażki są dziełem całego zespołu, a nie pojedynczych jednostek.

Zobacz: Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

Dialog z pracownikiem

Wszystko to opiera się na prowadzeniu dialogu z pracownikiem, tak by wzmacniać jego zaangażowanie oraz odkrywać nowe możliwości. Ważny jest więc rozwój komunikacji interpersonalnej. Pozwala ona budować bardziej spójne struktury w firmie, oparte na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu. Świadomość wpływu pracowników na rezultaty całego przedsiębiorstwa oraz tego, że ich aktywność przyczynia się do sukcesu firmy, daje poczucie sensu pracy. Działa to bardzo motywująco i skłania do kreatywności w pokonywaniu codziennych przeszkód na drodze do celu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadawanie pytań

Ważna jest również umiejętność zadawania pytań, które pomagają odkryć nowe możliwości, ukierunkować na innowacyjne, nieszablonowe rozwiązania. Pracownik ma wówczas wrażenie, że to on jest autorem pomysłu i będzie prawdziwie zaangażowany w realizację wynikających zadań.

Feedback

W całym procesie istotna jest również informacja zwrotna. Pracownik oczekuje od menedżera uwag na temat postępów, wyrazu uznania za osiągnięte sukcesy czy konstruktywnego wskazania obszarów, które można dopracować i poprawić.

Kontekstowe słuchanie

REKLAMA

Ponadto menedżer - coach, by skutecznie stosować nową metodę zarządzania, musi nabyć umiejętność kontekstowego słuchania. Polega ona na tym, że podczas rozmowy z pracownikiem potrafi on wyczuć emocje (strachu, niepewności) i oczekiwania (wsparcia, aprobaty). Menedżer nie obawia się takiej rozmowy, bo wie, że usłyszy to, co powinien usłyszeć w danej sytuacji.

Umiejętność bycia menedżerem - coachem jest bardzo ważną kompetencją przywódczą. Staje się ona tym bardziej potrzebna i pożądana, im wyższe stanowisko zajmujemy.  Potrzebujemy wówczas większej ilości pracowników do realizacji postawionych celów. Działamy nie poprzez samego siebie, ale poprzez innych, stając się liderem i ekspertem.

Wyzwania

REKLAMA

Zmiana dotychczasowego sposobu zarządzania wiąże się z licznymi wyzwaniami. Lęk przed utratą kontroli i pozycji w zespole, frustracja i bezradność, że coaching nie przynosi zamierzonych efektów, presja czasu, przyzwyczajenia i oczekiwania pracowników, czy reakcja otoczenia. To tylko niektóre trudności, z którymi będzie musiał zmierzyć się menedżer. Zdroworozsądkowe podejście pomoże jednak z łatwością je przezwyciężyć. Wystarczy pamiętać, że w firmie są specjaliści, którzy posiadają większą wiedzę, a utrata autorytetu jest tak naprawdę w niektórych sytuacjach nieuchronna. Początkowe rozmowy coachingowe często nie należą do udanych, ale „praktyka czyni mistrza”. Potrzeba czasu, by zmienić przyzwyczajenia i mentalność pracowników.

Często wydaje się, że stare metody szybciej dadzą pożądany rezultat, ale pamiętajmy, że będzie on krótkotrwały. Menedżer, mimo wielu wysiłków, zyskuje w zamian silniejszą więź z pracownikami oraz buduje ducha zespołu.

Zobacz: Jak nawiązać dobry kontakt z klientem coachingu? – 5 głównych faz

Dlaczego warto?

Przejście od roli tradycyjnego menedżera do roli menedżera - coacha to duża zmiana wymagająca odwagi i gotowości pójścia drogą rozwoju osobistego oraz nabycia wielu, często niełatwych, umiejętności prowadzenia rozmów coachingowych. Coaching umożliwia liderowi rozpoznawanie własnych barier, obszarów rozwoju siebie jako menadżera, ale także jako człowieka. Bycie menedżerem - coachem daje zatem ogromne możliwości nie tylko mnie jako menedżerowi, ale także mnie jako człowiekowi, jednostce oraz pracownikom, a co za tym idzie - wpływa na rozwój całej firmy.

Opór przed zmianą stylu kierowania jest naturalny. W coachingu pozornie oddajemy część władzy współpracownikom, relacja jest partnerska. Tak naprawdę budujemy jednak silniejszą więź z pracownikiem i zyskujemy większy wpływ na jego postawę. Menedżer - coach buduje swój autorytet nie dzięki temu, że posiada władzę, ale dzięki temu, kim jest i co sobą reprezentuje jako człowiek. Wymaga to zmiany w postrzeganiu roli menedżera, któremu nie zależy na  własnym sukcesie, ale na sukcesie całego zespołu.

Nagrodą za wysiłek i ryzyko uczenia się sztuki coachingu jest lojalna, zaangażowana i zdolna do wielkich czynów grupa wzajemnie wspierających się ludzi sukcesu. Menedżer ma mniej stresu w pracy, problemów i konfliktów do rozwiązania, lepszą atmosferę i relacje z pracownikami. Pozytywnym skutkiem jest również harmonia między życiem prywatnym a zawodowym.

Dobry menedżer to taki, który potrafi dostosować swój styl kierowania do aktualnych potrzeb pracownika i sytuacji. Podejście coachingowe znacząco ułatwia realizację celów strategicznych, w tym wspieranie innowacyjności w firmie oraz motywację i rozwój pracowników, zatrzymywanie talentów i korzystanie z ich potencjału.

Zobacz serwis: Coaching

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Informacja o zaległości w ZUS na 0,01 zł wysyłana jest listem poleconym, a najwięksi gracze nie płacą milionowych zadłużeń

    Zadłużenie aktywnych płatników w ZUS rośnie. Rekordzista wśród aktywnych płatników jest zadłużony na ponad 822 mln zł. Czy ZUS może sam zmieniać przepisy? 

    Według danych udostępnionych przez ZUS, na koniec 2023 roku maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła przeszło 822 mln zł. Rok wcześniej była o 3,5 mln zł mniejsza. Wśród komentujących te dane ekspertów nie brakuje opinii, że dopuszczenie do takiej sytuacji jest skandalem. Z kolei Zakład przekonuje, że sam nie może zmieniać przepisów. Jednak według znawców tematu, ZUS ma odpowiednie narzędzia do ściągania należności i nawet niewielkie kwoty są skutecznie egzekwowane od przedsiębiorców. Do tego po danych widać, że średnie zadłużenie aktywnych płatników wzrosło rok do roku o ponad 3 tys. zł, tj. do wartości blisko 31 tys. zł.

    Czy trzeba płacić ZUS gdy działalność gospodarczą się zawiesi, czy przerwę w biznesie można zrobić tylko raz w roku czy wiele razy

    Działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG można zawiesić pod warunkiem, że nie zatrudnia się pracowników. Dlatego co do zasady nie trzeba dodatkowo załatwiać formalności w ZUS.

    Przestępstwa finansowe. Zorganizowane grupy zajmują się praniem brudnych pieniędzy i korumpowaniem urzędników: co trzeba wiedzieć

    Korupcja, pranie pieniędzy, wyłudzenia, ataki hakerskie – to realne zagrożenia XXI wieku. Obecnie przestępczość finansowa, cyberprzestępczość oraz nowoczesne technologie są mocno ze sobą związane.

    Jak jeździć ekologicznie i oszczędnie. Pięć zasad sprawdzonych w praktyce i zalecanych każdej firmie transportowej

    W dobie rosnących kosztów firm transportowych i spowolnienia gospodarczego ekonomiczna jazda przestała być zjawiskiem sporadycznym, a stała się koniecznością i jednym ze sposobów na redukcję wydatków. Jakie są więc najważniejsze zasady ekonomicznej jazdy? 

    REKLAMA

    Zboża ozime wiosną - jak nawozić dolistnie. 5 kluczowych wskazówek

    Jedną z najefektywniejszych form pielęgnacji (dokarmiania) zbóż ozimych wiosną jest nawożenie dolistne. Dobrze przemyślane działania agrotechniczne wraz z odpowiednim wyborem samego nawozu to korzyść dla roślin, a przede wszystkim dla rolnika. 

    Wakacje składkowe – zmiany w projekcie nowelizacji

    Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) została opublikowana nowa wersja projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która wprowadza tzw. wakacje składkowe. Przewiduje ona m.in. zmiany w zakresie podmiotów uprawnionych do takiej ulgi.

    Firma, która dopuściła do wycieku danych jej klientów traci renomę a także chętnych na zakup jej produktów

    Firmy pracują nad rozwojem marki i jej rozpoznawalnością wiele lat, po czym jedno fatalne zdarzenia burzy cały ten wysiłek. Takim incydentem w naszych czasach jest przede wszystkim wyciek danych klientów. Straconej w ten sposób reputacji marka nie jest w stanie odbudować.

    Zdaniem ZUS należy opłacać składki od wynagrodzenia wspólnika sp. z o.o. za czynności wykonywane na rzecz spółki

    ZUS w swoich najnowszych interpretacjach stwierdził, że wspólnik sp. z o.o., który za czynności wykonywane na rzecz spółki (tj. czynności określone w umowie spółki), bez zawierania ze spółką odrębnej umowy cywilnoprawnej otrzymuje wynagrodzenie, będzie objęty ubezpieczeniami społecznymi z tego tytułu jako zleceniobiorca.

    REKLAMA

    ARiMR - ostatnie 2 dni na wnioski o dofinansowanie ubezpieczenia zwierząt!

    Zostały ostatnie 2 dni dla rolników na złożenie wniosków o zwrot części kosztów ubezpieczenia zwierząt. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie?

    AI Act zatwierdzony. Kiedy wejdzie w życie? 5 wniosków, które są szczególnie ważne dla firm z sektora biomedycznego

    Znamy już finalny, zaakceptowany przez państwa członkowskie draft AI Act – unijnej ustawy o Sztucznej Inteligencji. Jaki wpływ wywrze ona na działalność firm z sektora biomedycznego? Prezentujemy 5 najważniejszych wniosków. 

    REKLAMA