| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Coaching > Czym zajmuje się coach?

Czym zajmuje się coach?

Według International Coach Federation (ICF) - ogólnoświatowej federacji reprezentującej profesjonalnych coachów, coachingiem nazywamy interaktywny proces, który ma na celu pomoc pojedynczym osobom bądź organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania.

Wraz z napływem funduszy Unii Europejskiej na lata 2004-2006 oraz najnowszej fali finansowej 2007-2013 Polska, aby je efektywnie absorbować, musi skutecznie zastosować nowoczesne projekty i metody coachingu.

Luksus staje się koniecznością

W dzisiejszym świecie ciągłych zmian, przekształceń, przejęć, fuzji czy ulepszeń praca z coachem przestaje już być luksusem, a staje się koniecznością. Szybkość dostosowania się do nowych sytuacji lub wyzwań jest podstawowym czynnikiem sukcesu. W wyzwaniach dzisiejszego świata biznesu bardzo ważne okazują się takie elementy jak: budowa zaufania, wzajemny szacunek, pozytywne wsparcie, poszukiwanie prostych i efektywnych rozwiązań czy też umiejętność spojrzenia na daną sprawę z różnych perspektyw.

Mylne definicje

Często zdarza się, że coaching utożsamiany jest z mentoringiem, czyli relacją, w której najważniejszą rolę odgrywa perspektywa mistrz - uczeń, a także z konsultingiem, czyli doradztwem i dostarczaniem rozwiązań. Coaching nie jest też szkoleniem, na którym zdobywa się nowe umiejętności i narzędzia. Menedżerowie niechętni są coachingowi, ponieważ mylą go z pomocą psychologiczną, a tymczasem nie ma on nic wspólnego z szukaniem głębokich źródeł zachowań, rozpracowywaniem przeszłości czy leczeniem bólu psychicznego.

Współcześnie istnieje wiele gałęzi coachingu. Ich celem jest spełnienie oczekiwań różnych grup docelowych.

Executive coaching

Executive coaching jest nowoczesnym narzędziem rozwojowym adresowanym do osób znajdujących się na najwyższym poziomie w hierarchii organizacji danego przedsiębiorstwa (tzw. top managment). Celem executive coachingu jest indywidualny rozwój kadry zarządzającej, podniesienie efektywności osobistej, charyzmy przywódczej oraz innych ważnych cech i wartości danego lidera. Jest to forma rozwoju adresowana do wszystkich, którzy poszukują innych sposobów pracy nad sobą niż kolejne, często mało efektywne, szkolenia. Każdy lider przeszedł inną ścieżkę rozwoju, ma inne potrzeby, problemy, jest na zupełnie innym etapie swojej kariery. Dlatego też każdy przypadek rozpatrywany jest jako całkowicie odrębny i potrzebuje narzędzia skierowanego bezpośrednio na niego samego.

Coach jest swego rodzaju katalizatorem zmian - pomaga liderowi w skutecznym osiąganiu celów. W coachingu skierowanym do liderów najwyższego szczebla coachowie podczas indywidualnych sesji pracują z menedżerami, pomagając im zidentyfikować ich styl przywódczy, wartości, jakimi się kierują, ich mocne strony oraz obszary, które wymagają doskonalenia. W odróżnieniu od coachingu skierowanego do liderów niższego szczebla, executive coaching nie koncentruje się na wielu obszarach, ale poszukuje jednego „klucza”, który pozwoli otworzyć menedżerowi wiele drzwi na drodze do rozwoju własnej osoby. Odkrycie jednego podłoża pozwala na skuteczne działanie w wielu obszarach.

Zobacz: Jakim osobom najbardziej pomaga coaching?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »