| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Coaching > Jakim osobom najbardziej pomaga coaching?

Jakim osobom najbardziej pomaga coaching?

Każda osoba może skorzystać z coachingu. Jednak nie każdy skorzysta z niego zawsze, w każdym momencie. Nasze samopoczucie i aktualna sytuacja życiowa mogą bardzo ograniczyć korzyści z sesji coachingowych.

Poniżej znajdziesz niewielką checklistę do samodzielnej refleksji w temacie „Czy moja obecna kondycja psychiczna pozwoli mi w pełni skorzystać z sesji coachingu?”.

Cechy/odczucia niezbędne to:

  • poczucie odpowiedzialności za proces nabywania wiedzy – bo inaczej będziesz co chwila patrzeć na zegarek ile jeszcze minut do końca spotkania z coachem,
  • chęć rozwoju – bo inaczej nie będziesz mieć ochoty podtrzymać w kolejnych tygodniach nowe zachowania nabyte podczas sesji coachingu,
  • posiadanie umiejętności diagnostycznych i analitycznych oraz rozwinięte myślenie abstrakcyjne – bo inaczej sesja będziesz się opierać nowej wiedzy i sesja będzie przypominać karmienie dziecka na siłę pozbawioną smaku papką,
  • znajomość własnych ograniczeń w obszarze nabywania wiedzy – bo inaczej będziesz odrzucać wszystkie nowe rzeczy, ponieważ będą stanowić zagrożenie dla twojego wyobrażenia o sobie jako największym ekspercie,
  • poparta w faktach samoświadomość, pozwalająca na wykorzystanie mocnych stron i zniwelo¬wanie słabości – bo inaczej nie skupisz się na tym co da ci najlepsze efekty, a na tym co nawinie się pod rękę,
  • kreatywność i pomysłowość – bo inaczej będziesz czekać na to co dostaniesz od coacha, a gdy skończy się jego zaangażowanie (czyli w jakiś kwadrans po wyjściu ze spotkania), skończy się też twoje zaangażowanie,

Przeczytaj również: Coaching - dobra inwestycja czy stracone pieniądze?

  • umiejętność nawiązania z trenerem partnerskich relacji, których najistotniejszym celem jest optymalizacja procesu konwersji wiedzy – bo inaczej będziesz rywalizować z coachem i tracić czas, ponieważ jego celem nie jest bycie lepszym od ciebie, ale pomoc tobie być lepszym,
  • sytuacyjna adaptacyjność – bo inaczej nie nauczysz się niczego, musisz zrobić coś inaczej by otrzymać inny efekt i móc porównać nowy efekt do efektu poprzedniego,
  • orientacja na sukces – bo inaczej pierwszą lepszą okazję potraktujesz jako potwierdzenie tego że się nie nadajesz,
  • wytrwałość w działaniu – bo inaczej pierwszą lepszą okazję potraktujesz jako wymówkę do rezygnacji,
  • umiejętności z zakresu komunikowania się, a zwłaszcza aktywnego słuchania i zadawania odpowiednich pytań – bo inaczej nie wbudujesz nowej wiedzy w swój system informacji,
  • umiejętność spojrzenia na informacje, sytuacje i fakty z kilku perspektyw – bo inaczej będziesz działać wyłącznie w oparciu o swoje przekonania nad którymi przecież masz pracować i wpadniesz w błędne koło prowadzące do braku efektów.

Może się wydawać, że powyższa lista to cechy charakteru, a nie chwilowe nastroje.

To zatem dla ciebie pierwsza ważna informacja coachingowa – wszystkie cechy charakteru przejawiają się przez zachowania, a także zachowaniami budujemy cechy charakteru. Możesz więc na początku po prostu coś robić, a dopiero po pewnym czasie wrośnie to w twój charakter (np. orientacja na sukces, cierpliwość, odpowiedzialność za swój rozwój).

Polecamy serwis Szkolenia

To że nie jesteś przez cały czas cierpliwy, zorientowany na sukces, wytrwały, komunikatywny, nie oznacza że nie możesz taki być przez niedługi, ściśle określony czas np. 5 minut, kwadrans, godzina piętnaście minut.

Checklista pochodzi z książki „Coaching oparty na wiedzy w treningach kierowniczych” Patrycji Łychmus (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Foryś

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »