| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Coaching > Refleksje coacha -Managerze coach’uj swoich pracowników

Refleksje coacha -Managerze coach’uj swoich pracowników

To hasło coraz częściej rozbrzmiewa na korytarza i w gabinetach różnych firm. Manager chce dobrze, ale nie zawsze wie, co to dokładnie znaczy… Często dochodzi więc do takich absurdów, które na długo pozostają w pamięci przecoachowanych pracowników i oczywiście managerów, jako wydarzenia traumatyczne. Dlatego najwyższy już czas rozpocząć dyskusję na temat managerów – coachów.
Masz ochotę?

Jeżeli przyjmiemy, że coaching w wydaniu managera to pomoc pracownikowi w rozszerzeniu i stosowaniu jego własnych umiejętności, wiedzy i możliwości w miejscu pracy, to okaże się, że przed managerem otwierają się szerokie wrota, za którymi unosi się wiele różnych zachowań. Może okazać się, że zadaniem managera jest bycie ekspertem w jakiejś dziedzinie, lub bycie dobrym duchem zachęcającym i inspirującym pracownika do osiągnięcia niespotykanych efektów. Może też okazać się, że najlepsze będzie pomaganie pracownikom w ustaleniu ich celu lub kierunku, w którym powinny zmierzać ich wysiłki. Zadanie managera może także polegać na rozwijaniu lub pielęgnowaniu istniejącej relacji rozwojowej pomagającej wschodzącym, młodym gwiazdom organizacyjnym. Prawdopodobnie więc manager – coach może występować na zmianę w kilku rolach, jako:
1. Przewodnik
2. Nauczyciel
3. Motywator
4. Mentor

W każdej z tych ról ma on określone zadania do wykonania:
1. Przewodnik - wspólnie z pracownikiem definiuje sukces, kreuje wizję przyszłości, ustala cele, planuje zadania, sprawdza postępy
2. Nauczyciel - przekazuje wiedzę i/lub umiejętności pracownikowi
3. Motywator - pomaga pracownikowi odnaleźć znaczenie jego/jej roli w zadaniu/organizacji, buduje pewność siebie pracownika, identyfikuje te następstwa zachowań, które wzmacniają pożądane zachowanie pracownika
4. Mentor - umożliwia pracownikowi efektywne wykorzystanie jego indywidualnych zdolności i umiejętności w kontekście organizacyjnej rzeczywistości

Porównaj: Jak mierzyć skuteczność coachingu?

Patrząc z trochę innej strony Manager – coach przede wszystkim myśli. A potem … Manager – coach zadaje pytania. Nie tylko pracownikowi. Zadaje pytania także sobie. Twórczo podchodzi do wymagań stawianych mu przez rzeczywistość. Jest elastyczny i wytrzymały. Zależy mu nie tylko na tym , by mieć święty spokój. Zależy mu na zmianie, która prowadzi do zwiększenia efektywności pracy, przy mniejszych jej kosztach. Nie tylko tych kosztach, które mierzone są obiektywną ilością zaoszczędzonych przez firmę pieniędzy. Także tych kosztach, które będąc niewymiernymi, są związane z dobrostanem zarówno pracownika, jak i managera. By to osiągnąć musi wykonać trochę pracy u podstaw.

Chcesz być coachem dla swoich pracowników? Jeżeli tak, to najpierw popracuj nad relacją, która łączy cię z pracownikiem. Ustal z nim obopólne oczekiwania, zakres wykonywanych obowiązków, konsekwencje czekające was obu po osiągnięciu sukcesu lub porażki w trakcie wykonywania obowiązków. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Duże Odszkodowania

Kancelaria odszkodowawcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »