| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Coaching > W procesie zmian potrzebne jest wsparcie

W procesie zmian potrzebne jest wsparcie

Celem coacha nie jest podjęcie decyzji za klienta, coach nie jest ekspertem w każdej dziedzinie, nie jest wyrocznią. Jednym z zadań coacha jest wspomaganie klienta w przejściu z jednego etapu życia do drugiego.

Osoby, poszukujące wsparcia w procesie zmiany wyobrażają sobie często, że coach podpowie im jak żyć, jaką decyzję podjąć, którą drogą pójść. Wynikać to może m.in. z chęci przerzucenia odpowiedzialności za swoje życie na drugą, osobę. Już takie podejście, same w sobie, jest pewnym symptomem. Zadaniem coacha jest wspomaganie klienta w przejściu z jednego etapu życia do drugiego.

Odpowiedzi na wszystkie swoje pytania zna klient, posiada on także wszelkie zasoby [2] niezbędne do realizacji postawionych przez siebie celów, jednak nie zawsze zasoby te są dostępne dla niego w określonej sytuacji czy kontekście, bądź też klient nie jest świadom swoich zasobów. Coach jest osobą, która ma umożliwić klientowi realizację celów poprzez m.in.:

• pełniejszy wgląd w daną sytuację z różnych perspektyw (np. w przypadku sytuacji konfliktowej, za którą stoją emocje ograniczające możliwość spojrzenie z różnych perspektyw);
• przyjrzenie się przyczynom i skutkom wyboru danej drogi (np. w przypadku dylematu związanego z wyborem);
• dostęp do swoich zasobów w każdej sytuacji (np. w przypadku braku pewności siebie, stresu w trakcie wystąpień publicznych, nieśmiałości);
• nabycie umiejętności niezbędnych do rozwinięcia pożądanych zachowań (np. koncentracji, spokoju wewnętrznego, które zapobiegają chaosowi w działaniu);
• zwiększenie świadomości i czucia własnego ciała, co jest niezbędne do włączenia całej osoby (łącznie z umysłem) w proces realizacji celów (wiele osób sygnalizuje brak świadomości swojego ciała, nie czują się oni w swojej skórze, stan taki może mieć miejsce w konkretnych sytuacjach, może także być chroniczny);
• harmonizację systemu wartości i przekonań z realizowanymi zadaniami (np. w przypadku wewnętrznego konfliktu własnych przekonań z zadaniem, które mamy wykonać);
• przezwyciężenie własnych barier, ograniczających przekonań (np. lęków, fobii, ograniczających przekonań na swój temat: „nie jestem dość dobry”, „nie dam rady”);
• odnalezienie własnego celu w życiu, własnej tożsamości oraz misji (pomoc w doprowadzeniu do sytuacji, w której klient odkryje, kim jest, jaka jest jego rola i długookresowy cel w życiu. Zrozumie swoje miejsce w większym systemie, jakim jest społeczeństwo, co przyczyni się do pełniejszego przeżywania każdego dnia bez porównywania się na każdym kroku, oceniania siebie, uczestniczenia w wyścigu szczurów.

Polecamy: Kultura coachingowa w firmie

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Pomoc w procesie coachingu związana jest z wsparciem na różnym, w zależności od przypadku, poziomie neurologicznym.
Pomoc w procesie coachingu związana jest z wsparciem na różnym, w zależności od przypadku, poziomie neurologicznym.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magda Judejko

prawnik i PM kancelarii SWLEX

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »