| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Coaching > Jak mierzyć skuteczność coachingu?

Jak mierzyć skuteczność coachingu?

Efekty coachingu możemy zbadać w dwóch wymiarach – indywidualnym oraz organizacyjnym. Oceniając skuteczność współpracy z coachem możemy wybrać jedną z trzech metod pozwalających na weryfikację efektów.

Po pierwsze - sprawdzenie, czy cel ustalony na wstępnie został osiągnięty. To wymaga jednak bardzo precyzyjnego opisania celu na początku procesu.

Po drugie - ocena, jakie wymierne korzyści biznesowe zostały osiągnięte. Gdzie należy pamiętać o uwzględnieniu wszystkich aspektów, ponieważ niektórych rezultatów nie da się przewidzieć z góry, a coaching wpływa na wiele obszarów pracy i życia klienta.

Po trzecie - obserwacja zmiany w zachowaniu klienta, która może zostać potwierdzona np. powtórzoną oceną 360 stopni (jeśli taka była przeprowadzona również na początku procesu).

Zobacz: Jak przeprowadzić ćwiczenie coachingowe „rozmowa re-autoryzująca”?

Jak osiągnąć sukces?

Z założenia proces coachingu powinien przynieść wymierne efekty zarówno dla klienta, jak i dla organizacji, która sponsoruje cały proces. Jednak aby zakończył się sukcesem kilka warunków musi zostać spełnionych.

  • Klient „musi chcieć”. To właśnie dążenie do zmiany powinno charakteryzować klienta coachingu. Przymusowe skierowanie pracownika na coaching najprawdopodobniej będzie nieefektywne, ponieważ za cały proces zmiany w procesie odpowiada klient.
  • Cel coachingu powinien być celem klienta, dodatkowo zbieżnym z celami organizacji. Jednak to dla klienta cele nad którymi pracuje muszą być atrakcyjne. I przez niego wypracowane.
  • Każda sesja posiada swój cel. Dzięki temu proces jest bardziej spójny i mniej podatny na dezorganizację i dygresje, a przy tym rezultaty mogą być monitorowane na bieżąco.
  • Harmonogram spotkań, który zagwarantuje ciągłość procesu. Spotkania powinny być regularne i oddalone od siebie o nie więcej niż 3 – 4 tygodnie.

Skuteczny czy nie?

Przeprowadzone dotychczas badania, sprawdzające skuteczność coachingu opierają się głównie na opiniach osób, które skorzystały z takiej usługi.

Wyniki naukowych badań przeprowadzonych przez Development Dimensions International wskazują, że 91% osób korzystających z coachingu wskazują na to, że coaching miał znaczący wpływ na ich życie1.

  • 46 % respondentów stwierdziło, że coaching ma wspaniały wpływ;
  • 45% respondentów stwierdziło, że coaching ma umiarkowany wpływ;
  • 8% respondentów, stwierdziła, że coaching ma mały wpływ;
  • 1% respondentów, stwierdziła, że coaching ma niewielki wpływ.

Zobacz: Jakim osobom najbardziej pomaga coaching?

Owoce coachingu

Coaching zmusza jego uczestników do chwilowego zatrzymania, refleksji i podjęcia decyzji o kolejnych krokach i działaniach. Implikuje konieczność odpowiedzi na pytania: czy to, co robię dzień po dniu i jak to robię, zbliża mnie do realizacji wizji i celu, który obrałem. Samodzielność klienta i odpowiedzialność za efekty sprawia, że cały proces buduje w uczestniku postawę gotowości do zmiany, podjęcia wyzwań i konsekwencji w działaniu. Dzięki temu coaching jest skuteczna metodą kierowania rozwojem pracowników, którzy przyjmują na siebie odpowiedzialność za rozwój swoich kompetencji.

1.Raport o rynku usług coachingowych w Polsce (2008); http://www.weknowhow.pl/_files/Rynek_uslug_coachingowych_w_Polsce_raport.doc

reklama

Polecamy artykuły

Ekspert:

Agata Bajek

Starszy Specjalista ds. Projektów HR - Grupa Tempo S.C.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Przeprowadzone dotychczas badania, sprawdzające skuteczność coachingu opierają się głównie na opiniach osób, które skorzystały z takiej usługi.
Przeprowadzone dotychczas badania, sprawdzające skuteczność coachingu opierają się głównie na opiniach osób, które skorzystały z takiej usługi.

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

WebHat

WebHat to prężnie rozwijająca się firma tworząca interaktywny video e-learning.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK