| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Coaching > Dla kogo coaching?

Dla kogo coaching?

Każda branża jest podatna na nowe mody i trendy, czyli nagły i stale rosnący wzrost zainteresowania konkretnymi rozwiązaniami, metodami czy też technologiami. Dotyczy to również zarządzania potencjałem ludzkim w organizacji i elementami związanymi ze szkoleniami i rozwojem pracowników.

W chwili obecnej coaching jest kolejnym modnym odkryciem, takim jak wcześniej systemy kompetencyjne czy ocena 360 stopni. Niedawno jeszcze mało znany, trudno dostępny, stanowiący niemal ekskluzywną usługę dla wtajemniczonych. Dziś, po ponad 9 latach obecności w Polsce coraz bardziej popularny i częściej stosowany.

Dla kogo coaching?

Organizacje deklarują chęć objęcia coachingiem głównie pracowników top managmentu (53%) i kadry zarządzającej wyższego szczebla (33%) oraz pracowników średniego szczebla zarządzania (26%). Poza kadrą zarządzającą firmy w Polsce zamierzają przy pomocy osobistego trenera wesprzeć realizację celów również wśród pracowników działów sprzedaży (36%)1.

Zobacz: Coaching - dobra inwestycja czy stracone pieniądze?

Na polskim gruncie…

Zjawiska obserwowane obecnie w Polsce mogą prognozować dalszy rozwój coachingu. Na polskim rynku funkcjonują zarówno amatorzy, jak i przygotowani do pełnienia roli coacha profesjonaliści. Po drugie trwa proces standaryzacji usługi na polskim rynku.

Międzynarodowe organizacje certyfikujące (ICF, ICC) wymuszają na osobach świadczących usługi coachingowe certyfikację, dokumentowanie doświadczenia, a także stosowanie i przestrzeganie tzw. „dobrych praktyk”.

Po trzecie firmy inwestujące w coaching coraz częściej pytają o wymierne efekty. Takie podejście powinno zaowocować metodami pomiaru efektów procesu coachingu (zarówno w trakcie jak i po jego zakończeniu).

Zobacz: Do czego może doprowadzić rekrutacja?

Weryfikacja zachwytu

Po pierwszej fazie zachwytu, obecnie przyszedł czas na zastanowienie nad skutecznością i efektywnością coachingu. Sprzyjająca jeszcze niedawno koniunktura gospodarcza w powiązaniu z niedoborami na rynku pracy, szybkimi awansami i koniecznością uzupełniania, a także rozwijania kompetencji pracowników pozytywnie wpłynęła na rozwój coachingu. Organizacje chętnie inwestowały w rozwój pracowników, a coaching był jednym z droższych, a mimo to często wykorzystywanych narzędzi. Jednak obecnie, w czasie kryzysu gospodarczego, osoby zarządzające i decydujące o finansach przedsiębiorstw zaczęły domagać się dowodów na skuteczność coachingu.

1. E-kobiety; http://www.ekobiety.pl/index.php?id=42,757,0,0,1,0

reklama

Ekspert:

Agata Bajek

Starszy Specjalista ds. Projektów HR - Grupa Tempo S.C.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zjawiska obserwowane obecnie w Polsce mogą prognozować dalszy rozwój coachingu.
Zjawiska obserwowane obecnie w Polsce mogą prognozować dalszy rozwój coachingu.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Diana Malinowska

Konsultant w Instytucie Rozwoju Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »