| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > ABC szkoleń > Trening relokacyjny – na czym polega?

Trening relokacyjny – na czym polega?

Trening relokacyjny to szkolenie przygotowujące pracownika do pracy w zagranicznym oddziale firmy, który będzie pracował na długim kontrakcie. Tego rodzaju szkolenie ma nauczyć pracownika umiejętności komunikacji z osobami z różnych kultur. Jakie są zatem wyzwania związane z relokacją pracownika?

Trening relokacyjny służy przygotowaniu pracownika do wyjazdu za granicę oraz do pracy w innej kulturze. Tego rodzaju szkolenia są przeznaczone w głównej mierze dla osób na wysokich stanowiskach w firmie, czyli np. menagerowie. Nieprzygotowanie pracownika do pracy w zagranicznym oddziale może wiązać się z ogromnymi stratami, czego konsekwencją będzie zerwania kontraktu. Proces relokacji pracowników jest niezwykle kosztowny, jednakże może przynieść wiele korzyści zarówno firmie jak i samemu pracownikowi. Dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie do aklimatyzacji w nowym miejscu pracy. Przy wyborze pracownika delegowanego za granicę ważnym elementem jest również przeprowadzenie rekrutacji, bowiem tego rodzaju pracownik musi cechować się efektywnością i wydajnością w pracy oraz być specjalistą w swojej dziedzinie. Treningi relokacyjne są przeznaczone dla osób wyjeżdżających na długie (min. 6 miesięczne) kontrakty, podczas których podniosą swoje kompetencje oraz przysporzą wielu korzyści dla krajowego oddziału.

Czym jest trening relokacyjny?

Tego typu szkolenie składa się z trzech etapów, z których każdy jest niezwykle istotny dla pracownika. Pierwszym obszarem prowadzonego treningu jest zapoznanie wyjeżdżającego pracownika z informacjami o kraju jego pobytu. Przede wszystkim chodzi o kulturę, sytuację polityczną, warunki ekonomiczne oraz o organizację codziennego życia w tym kraju. Pracownik musi być przygotowany na konieczność załatwiania różnego rodzaju spraw urzędowych, wizyty u lekarza czy chociażby porozumiewanie się w nowym miejscu.

Drugi etap treningu przygotowuje pracownika na wyzwania związane z nowym miejscem pracy. Jest to najważniejszy obszar prowadzonego szkolenia, bowiem związany jest z przedstawieniem zasad komunikacji w nowej pracy, organizacja zespołu, sposoby komunikacji oraz przyjęte zwyczaje panujące w firmie. Dodatkowo na tym etapie pracownikowi przekazywane są informacje o tym, jakich zachowań powinien spodziewać się od nowych współpracowników oraz w jaki sposób przyjmować krytykę ze strony władz firmy.

Trzeci obszar szkolenia to przygotowanie pracownika do przeprowadzki za granicę, w tym w jaki sposób radzić sobie z emocjami towarzyszącymi tej sytuacji oraz w jaki sposób wspierać rodzinę podczas wyjazdu. Pracownik musi mieć świadomość konsekwencji wyjazdu zarówno dla siebie jak i najbliższych, a w szczególności dzieci. Na tym etapie pracownik musi zdobyć wiedzę o tym, jak radzić sobie w sytuacjach stresowych lub w momentach kryzysu związanego z nową sytuacją.

Zobacz też: Czym jest tutoring?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jan Furtas

konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »