| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > ABC szkoleń > Cytaty i anegdoty dotyczące szkoleń

Cytaty i anegdoty dotyczące szkoleń

Poniżej zbiór cytatów i anegdot związanych ze szkoleniami.

Tematem przewodnim dzisiejszej dawki cytatów i anegdot jest mówienie, a właściwie jego szkodliwość. Prezentowane treści możesz zastosować zawsze, gdy podczas swoich szkoleń poruszasz ten temat, a także wtedy, gdy wspominasz całkowicie o czymś innym. W artykule przedstawione są zarówno cytaty i anegdoty dotyczące ściśle tematu mówienia, jak i zupełnie z nim niezwiązane. W ten sposób chcę Ci pokazać, jak ciekawe efekty można uzyskać dzięki zasadzie kontrastu – poprzez łączenie zagadnień z pozornie odległych dziedzin.

Jak to w końcu jest z tą komunikacją? Co powinieneś zrobić, żeby się efektywnie komunikować? Z jednej strony – mówić, gdyż dzięki temu możesz zyskać uznanie oraz wykazać się swoją wiedzą, elokwencją i dowcipem. Z drugiej natomiast – milczeć, chcąc uniknąć błędów, lecz równocześnie słuchać i pytać, by zyskać sympatię. Co zatem powinieneś wybrać? Najbardziej uniwersalną radę w tym zakresie prezentuje Zenon z Kition, w swoim słynnym stwierdzeniu: „Natura dała nam jeden język, a dwoje uszu po to, ażebyśmy słuchali dwa razy więcej, niż mówili”. Zgadza się z nim Bernard M. Baruch, mówiąc: „Większość ludzi sukcesu, których znam, to osoby, które więcej słuchają niż mówią”. Większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że nadmiar mówienia może szkodzić. Niewiele z nich natomiast zna odpowiedź na pytanie „dlaczego?”. W tym artykule udzielimy na nie odpowiedzi, gdyż tylko znajomość przyczyn pozwoli nam wyeliminować negatywne efekty.

„Kto mówi wszystko, co wie, wygada także to, czego nie wie” (Francis Bacon). Dlaczego tak się dzieje? Dlatego że mówiąc, mimowolnie przekazujesz kontrolę nad rozmową drugiej osobie – prędzej czy później zada Ci ona pytanie, na które nie będziesz znał odpowiedzi. Nawet jeżeli jesteś geniuszem, nie warto się tym popisywać – wtedy nie tylko zrazisz do siebie innych, ale także podkopiesz swoją wiarygodność. Jak powiedział Mark Twain: „Najpiękniejsza ze wszystkich tajemnic: być geniuszem i tylko samemu o tym wiedzieć”. Ludzie lubią rozwiązywać tajemnice. Jeżeli pozwolisz im na to, Twój geniusz zostanie doceniony. Jeżeli podasz im rozwiązanie na tacy, wywołasz tylko rozczarowanie i niesmak. Dlatego swój geniusz przejawiaj głównie w zachowaniu, a nie w słowach, które „nie powinny być większe od czynów” (Henryk Sienkiewicz).

Jeśli nie chcesz demonstrować swojego geniuszu, powstrzymaj się od dawania nieproszonych rad. „Dawanie rad zawsze jest błędem, ale danie dobrej rady nigdy ci już nie zostanie przebaczone” (Oscar Wilde). Dlaczego ludzie reagują źle, gdy udziela się im nieproszonych rad? Dlatego że są one odbierane jako krytyka, której większość ludzi nie akceptuje. Dale Carnegie w zaledwie jednym zdaniu ujął podstawowe zasady efektywnej komunikacji: „Nie krytykuj, nie potępiaj i nie narzekaj; doceniaj wysiłki innych; wzbudzaj u rozmówcy zainteresowanie”. Jak widać, ostrzeżenie przed krytyką umieścił na pierwszym miejscu.

Zobacz: Szkolenie poprzez gry symulacyjne

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »