| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > ABC szkoleń > Cytaty i anegdoty dotyczące szkoleń

Cytaty i anegdoty dotyczące szkoleń

Poniżej zbiór cytatów i anegdot związanych ze szkoleniami.

Krytyka może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Przekonała się o tym żona pewnego bankiera, pozująca do portretu Maxowi Liebermannowi. Kiedy poczyniła kilka krytycznych uwag na temat swojego konterfektu, artysta przerwał jej groźnie:
– Jeszcze jedno słowo, a namaluję panią taką, jak pani naprawdę wygląda!

Nieumiejętność powstrzymania się od krytyki może być także kosztowna – i to w znaczeniu dosłownym. Przekonał się o tym Rudyard Kipling, który mieszkał przez kilka dni w pewnym nowojorskim hotelu. Przed odjazdem oświadczył właścicielowi, że nie spotkał dotychczas tak brudnego i drogiego miejsca. Hotelarz przyjął te słowa w milczeniu, ale rachunek przedłożony Kiplingowi wzbogacił o następującą pozycję: „Za impertynencję - dwa dolary!".

Unikanie krytyki nie znaczy, że swoją wiedzę i doświadczenie masz zachować tylko dla siebie – byłoby to duże marnotrawstwo. Ważne jest, abyś dzielił się nimi tylko z tymi, którzy tego chcą. „Mów tylko wtedy, gdy cię zapytają, ale żyj tak, aby cię pytano” (Paul Claudel). Czy Twoje rady nadal będą wtedy odbierane negatywnie? Wręcz przeciwnie! Ludzie będą Ci za nie wdzięczni.

 
Mark Twain ma jednak trochę odmienne zdanie na ten temat. „Być dobrym jest szlachetnie. Lecz uczyć innych, jak oni mają być dobrzy, jest jeszcze szlachetniejsze i nie wymaga tyle wysiłku”. To, którą drogą podążysz, zależy tylko od Ciebie. Zastanów się jednak, czy korzyści, jakie możesz odnieść w relacjach z innymi osobami, nie są warte odrobiny wysiłku.

O swoim geniuszu mów rzadko, ale używaj go często, kiedy mówisz. Uchroni Cię to przed nieprzemyślanymi wypowiedziami. Pamiętaj, że „mówić nie myśląc, to tak jak strzelać nie celując” (Miguel de Cervantes) – strzelając bez celowania, możesz łatwo kogoś zranić. Stare przysłowie mówi: „Pomyśl dwa razy zanim coś powiesz”. Jak to się przekłada na praktykę? „Nigdy nie mów wszystkiego, co wiesz, ale wiedz zawsze, co mówisz” (George Bernard Shaw). „Mów tylko to, co może przynieść pożytek innym lub Tobie” (Benjamin Franklin). „Mówić trzeba prosto, a myśleć w sposób skomplikowany, nie na odwrót” (Josef Franz Strauss).

To jednak nie wystarczy do tego, aby ludzie nie tylko Cię szanowali, ale też lubili. Na szczęście istnieje zasada, która pozwoli Ci osiągnąć sukces także w tym drugim obszarze. „Umiesz mówić prawdę? Naucz się też jej słuchać” (Józef Ignacy Kraszewski). Jeżeli chcesz uczyć innych, musisz być gotowy, aby przyznać się także do własnych błędów. Inaczej rozmówca nie uwierzy w szczerość Twoich intencji, a wygłoszone uwagi potraktuje jako bezpodstawną krytykę i osobisty atak.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Robert Augustyn

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »