| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > ABC szkoleń > Szkolenia językowe - jak rozsądnie wykorzystać pieniądze?

Szkolenia językowe - jak rozsądnie wykorzystać pieniądze?

Szkolenia a zwłaszcza szkolenia językowe finansowane przynajmniej częściowo z budżetu firmy są wypadkową dwóch sił: potrzeb i możliwości (zwłaszcza finansowych) firm. W idealnej sytuacji każdemu pracownikowi możemy zapewnić taki zakres i sposób szkoleń oraz pakietów motywacyjnych, jaki tylko sobie zamarzy.

Rzeczywistość jest jednak często zupełnie inna: mamy niewielką ilość pieniędzy, z której musimy przeszkolić pracowników w zakresie umożliwiającym im pracę na danym stanowisku i, jeśli wystarczy funduszy, spróbować zaoferować im jakieś szkolenia dodatkowe.

W takim wypadku jednym z najczęściej wybieranych typów szkoleń są szkolenia językowe. Podnoszą one bowiem kwalifikacje pracowników, a ponieważ nie są bezpośrednio związane z ich stanowiskiem pracy, częściej są traktowane przez pracowników jako swoista nobilitacja czy element motywacyjny niż jako „zło konieczne”.

Jednakże, aby pieniądze wydane na szkolenia językowe nie były wyrzucone w błoto warto przyjrzeć się nie tylko firmom oferującym szkolenia, ale również pracownikom mającym uczestniczyć w tych kursach i dostosować nie tylko program nauczania, ale i skład grup tak, by zmaksymalizować płynące z nich korzyści. 

Polecamy: Delegowanie zadań - czyli jak przydzielać nowe obowiązki?

Artykuł ten będzie więc koncentrował się na szkoleniach językowych typu ciągłego - czyli trwających minimum rok z częstotliwością zajęć przynajmniej raz w tygodniu. W tego typu szkoleniach grupy można tworzyć na podstawie różnych kryteriów:

Oczywiście najważniejszym kryterium wg którego dzielimy chętnych na grupy jest kryterium umiejętności lub kompetencji językowych. Ułatwia to pracę lektorom, ale przede wszystkim umożliwia słuchaczom szybkie opanowywanie kolejnych stopni „wtajemniczenia językowego”, gdyż wszyscy mają podobne podstawy.

Rola stanowisk

Kryterium to jest niestety często pomijane w przydzielaniu pracowników do grup językowych; niestety - ponieważ wpływa ono w znacznym stopniu na proces szkolenia. Mitem jest twierdzenie, że obecność w grupie bezpośredniego przełożonego jest motywująca, gdyż pracownicy czują, iż ich postępy są bacznie obserwowane. Nawet jeśli pracownicy rzeczywiście czują, że kierownik obserwuje i monitoruje ich postępy, to może to mieć działanie motywujące tylko w bardzo krótkim okresie czasu.

Zazwyczaj bowiem powoduje zamkniecie się słuchacza, skutkujące oporem w uczeniu się i wewnętrzną blokadą, które nie tylko uniemożliwiają przyswajanie wiedzy, ale również wykorzystanie tej już posiadanej. Słuchacze nie tylko starają się też unikać wypowiedzi na forum grupy, ale wręcz niechętnie uczestniczą w zajęciach.
Dodatkowo świadomość, że w grupie znajdują się osoby, którym słuchacze bezpośrednio podlegają powoduje, iż często skupiają się oni bardziej nad treścią wypowiedzi (tak aby nie powiedzieć nic „niepoprawnego politycznie”) niż nad jej formą.

reklama

Ekspert:

Maria Sieńko

Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Firmy szkoleniowe działające obecnie na rynku oferują szeroki wachlarz szkoleń językowych dopasowanych do konkretnych potrzeb firmy.
Firmy szkoleniowe działające obecnie na rynku oferują szeroki wachlarz szkoleń językowych dopasowanych do konkretnych potrzeb firmy.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Company-logos.co

Katalog firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »