| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > Spółka jawna > Likwidacja spółki jawnej – cz. 2

Likwidacja spółki jawnej – cz. 2

Rozwiązanie spółki jawnej następuje z chwilą wykreślenia z rejestru. Zanim jednak to nastąpi najczęściej przeprowadzone musi być postępowanie likwidacyjne. Jak ono wygląda?

Likwidacja spółki

Rozwiązanie spółki jawnej jest złożonym procesem, który przeważnie musi być poprzedzony postępowaniem likwidacyjnym. Postępowanie likwidacyjne jest prowadzone przez likwidatorów.

Zobacz: Likwidacja spółki jawnej - cz. 1

Postępowanie likwidacyjne, które swój początek bierze wraz z nastaniem przyczyn rozwiązania spółki (wymienione są one w art. 58 Kodeksu spółek handlowych). Otwarcie likwidacji następuje w zależności od przyczyny albo z dniem uprawomocnienia orzeczenia sądu (w przypadku rozwiązania przez sąd), powzięcia uchwały (w przypadku uchwały wspólników) lub też w dniu zaistnienia innej przyczyny.

Zgłoszenie do rejestru

Sama procedura likwidacyjna spółki wymaga przy tym szeregu formalności związanych z wpisami do rejestru. Zgodnie z art. 74 par. 1 Kodeksu spółek handlowych do sądu rejestrowego należy zgłosić otwarcie likwidacji, nazwiska i imiona likwidatorów oraz ich adresy, sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów i wszelkie w tym zakresie zmiany. Zgłoszenie takie jest wymagane nawet jeżeli faktyczne zasady reprezentacji spółki nie ulegają zmianie. Obowiązek dokonania takiego zgłoszenia ma każdy likwidator. Jeżeli zatem innej decyzji nie podjęli wspólnicy lub sąd (w przypadku orzeczenia o rozwiązaniu spółki) obowiązek zgłoszenia ma każdy ze wspólników, którzy z mocy ustawy stają się likwidatorami spółki.

Zobacz: Jak rozwiązać spółkę partnerską?

Dane te należy zgłosić w rejestrze na urzędowych formularzach. Wymagane do tego będą formularz KRS-Z61 (wniosek o zmianę wpisu w związku z otwarciem likwidacji), KRS-ZR (załącznik do wniosku o zmianę wpisu dotyczący osoby likwidatora) oraz KRS-ZN (odnoszący się do bilansu spółki na dzień rozpoczęcia likwidacji).

W przypadku orzeczenia sądowego o rozwiązaniu spółki zgłoszenia do rejestru dokonuje z urzędu sąd orzekający.

Zgłoszenie do sądu musi być również prawidłowo opłacone. Dlatego też do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej od tego wpisu w wysokości 250 zł (art. 55 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych). Należy również pamiętać o tym, że ogłoszenie likwidacji następuje w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, co stanowi dodatkowy koszt w wysokości 250 zł.

Poza tym formalnościami należy także pamiętać o poświadczonych notarialnie podpisach likwidatorów, które powinny być dołączone do wniosku.

Dowody uiszczenia wymaganych opłat należy dołączyć do wniosku o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oprócz tego należy pamiętać także o dołączeniu dokumentu stanowiącego podstawę wszczęcia likwidacji spółki (np. uchwały wspólników o rozwiązaniu spółki).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Jurkiewicz

General Manager serwisu infoPraca (Grupo Intercom).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »