| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > Rejestr przedsiębiorców > Nowa zasada jednego okienka

Nowa zasada jednego okienka

Wprowadzając 31 marca 2009 roku tzw. zasadę jednego okienka, ustawodawca miał na celu usprawnienie procedury rejestracji spółek oraz zaoszczędzenie czasu potencjalnego przedsiębiorcy. Czy pomysł wprowadzenia, pożądanej z punktu widzenia przedsiębiorcy, zasady jednego okienka sprawdził się w zderzeniu z biurokratyczną rzeczywistością?

Jedno okienko - od 1 grudnia 2014

Od 1 grudnia 2014 roku ustawodawca przewidział wprowadzenie rewolucyjnych zmian, które wskazany powyżej schemat postępowania zastąpią całkiem nowymi rozwiązaniami prawnymi, wykorzystującymi teleinformatyczny sposób komunikacji pomiędzy sądami rejestrowymi a urzędami. Zlikwidowany zostanie również obowiązek składania formularzy NIP-2 i RG-1. Tym samym przedsiębiorca składać będzie do sądu jedynie formularze KRS oraz załączane do nich dokumenty, już bez wniosków i zgłoszeń dla urzędów. Po dokonaniu wpisu przez sąd rejestrowy, dane objęte jego treścią będą za pomocą środków teleinformatycznych przekazywane do Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatkowej (CRP KEP) oraz krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (tj. rejestru REGON) w celu nadania nowej spółce numeru NIP i REGON i dalej do ZUS. NIP i REGON będą nowym podmiotom nadawane automatycznie, a następnie informacja zwrotna o nich będzie przekazywana elektronicznie do sądu rejestrowego. Zgodnie z planowanymi zmianami po uzupełnieniu informacji w zakresie numeru NIP i REGON przedsiębiorca otrzyma jedynie zaświadczenie o dokonaniu ich wpisu w rejestrze. Kolejną korzystną zmianą będzie zlikwidowanie konieczności przekazywania do urzędu skarbowego umowy spółki i dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w którym będzie się znajdować siedziba Spółki.

Zobacz również: Czym jest jedno okienko KRS?

Rejestracja spółki a urząd skarbowy

W dalszej kolejności, wnioskodawca będzie jednak zobowiązany złożyć do właściwego urzędu skarbowego w terminie 21 dni od daty uzyskania wpisu w KRS, dodatkowe informacje o spółce takie jak: jej skrócona nazwa, wykaz rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności gospodarczej, adresy miejsc przechowywania dokumentacji księgowej, dane kontaktowe i dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe - w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych. Na formularzu zawierającym dodatkowe informacje, składanym w urzędzie skarbowym znajda się również informacje przeznaczone dla rejestru REGON i ZUS, które zostaną przekazane do odpowiednich urzędów za pośrednictwem urzędu skarbowego miejsca złożenia formularza. W przypadku, gdy przedsiębiorca planuje zatrudnić pracowników, będzie on musiał również, w terminie 7 dni od daty zatrudnienia pierwszego pracownika lub powstania stosunku prawnego uzasadniającego objęcie ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi pierwszej osoby, dokonać stosownego zgłoszenia w ZUS.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Podkarpackie Biuro Analiz Podatkowych

K. Pysz Kancelaria Doradcy Podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »