| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > Rejestr przedsiębiorców > Zasady rejestracji spółek w Krajowym Rejestrze Sądowym

Zasady rejestracji spółek w Krajowym Rejestrze Sądowym

Osoby prawne a także jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną („ułomne osoby prawne”) podlegają obowiązkowemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego. Warto wiedzieć kto i kiedy ma obowiązek zgłoszenia podmiotu do KRS oraz jakie to rodzi skutki.Złożenie wniosku do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) jest bardzo ważne. Jeszcze ważniejszy jest moment dokonania wpisu. Z tym bowiem momentem podmioty uzyskują zdolność prawną lub osobowość prawną.

Spółka akcyjna

Powstanie spółki akcyjne następuje dwuetapowo. Najpierw dochodzi do zawiązania spółki- ma to miejsce w momencie objęcia wszystkich akcji. W następnej kolejności następuje wpis spółki do rejestru przedsiębiorców KRS.

Organem spółki odpowiedzialnym za głoszenie spółki do rejestru jest zarząd.

Zgłoszenie spółki akcyjnej do sądu rejestrowego powinno zawierać:

  1. firmę, siedzibę i adres spółki albo adres do doręczeń,
  2. przedmiot działalności spółki,
  3. wysokość kapitału zakładowego, liczbę i wartość nominalną akcji,
  4. wysokość kapitału docelowego, jeżeli statut to przewiduje,
  5. liczbę akcji uprzywilejowanych i rodzaj uprzywilejowania,
  6. wzmiankę, jaka część kapitału zakładowego została pokryta przed zarejestrowaniem,
  7. nazwiska i imiona członków zarządu oraz sposób reprezentowania spółki,
  8. nazwiska i imiona członków rady nadzorczej,
  9. jeżeli akcjonariusze wnoszą wkłady niepieniężne - zaznaczenie tej okoliczności,
  10. czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,
  11. jeżeli statut wskazuje pismo przeznaczone do ogłoszeń spółki - oznaczenie tego pisma,
  12. jeżeli statut przewiduje przyznanie uprawnień osobistych określonym akcjonariuszom lub tytuły uczestnictwa w dochodach lub majątku spółki niewynikające z akcji - zaznaczenie tych okoliczności

Do wniosku powinny być dołączone następujące załączniki:

  1. statut,
  2. akty notarialne o zawiązaniu spółki i objęciu akcji
  3. oświadczenie wszystkich członków zarządu, że wymagane statutem wpłaty na akcje oraz wkłady niepieniężne zostały dokonane zgodnie z prawem,
  4. potwierdzony przez bank lub dom maklerski dowód wpłaty na akcje, dokonanej na rachunek spółki w organizacji; w przypadku gdy statut przewiduje pokrycie kapitału zakładowego wkładami niepieniężnymi po dokonaniu rejestracji, należy dołączyć oświadczenie wszystkich członków zarządu, że wniesienie tych wkładów do spółki jest zapewnione zgodnie z postanowieniami statutu przed upływem terminu określonego w art. 309 § 3,ksh
  5. dokument stwierdzający ustanowienie organów spółki z wyszczególnieniem ich składu osobowego,
  6. zezwolenie lub dowód zatwierdzenia statutu przez właściwy organ władzy publicznej, jeżeli są one wymagane do powstania spółki,
  7. oświadczenie, o którym mowa w art. 310 § 2 ksh, jeżeli zarząd złożył takie oświadczenie.

Podobnie jak w wypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zarząd ma 6 miesięcy na zgłoszenie spółki do rejestru.

Urzędowe formularze
Zgłaszanie spółek do sądu rejestrowego następuje zawsze na urzędowych formularzach. Wnioski wnoszone w innej formie są zwracane wnioskodawcą.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Forum Doradców Podatkowych

Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »