| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > Pozostałe rejestry > Jak założyć fundację?

Jak założyć fundację?

Zarządzanie kapitałem na cel społecznie lub gospodarczo użyteczny zgodny z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej może odbywać się poprzez utworzoną z tej okazji fundację. Przykładowo chodzi tu o cele takie, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Oprócz wymienionych elementów w statucie fundacji mogą znaleźć się również postanowienia dotyczące działalności gospodarczej fundacji, jednostek terenowych oraz zmian z statucie. Po sporządzeniu statut należy podpisać (jeśli fundatorów jest kilku to przez każdego z nich).

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie określonym w jej statucie. Środki uzyskane z tej działalności fundacja musi przeznaczać na swoje cele statutowe.

9. Rejestracja fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym

Fundację rejestruje się w Krajowym Rejestrze Sądowym (wpisywana jest do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Jeżeli fundacja prowadzi działalność gospodarczą wpisywana jest dodatkowo do rejestru przedsiębiorców.

Fundację rejestruje się w sądzie właściwym ze względu na jej siedzibę.

Wniosek o rejestrację składa sam fundator (ewentualnie osoba upoważniona) lub zarząd fundacji. Musi on zostać złożony nie później niż w terminie 7 dni od złożenia aktu fundacyjnego.

Jak złożyć wniosek

- wniosek składa się z formularzy urzędowych oraz dokumentów fundacji (oświadczenie woli, statut, uchwały)
- wniosek o rejestrację składamy w 1 egzemplarzu
- statut, stanowiący jeden z załączników, w 3 egzemplarzach (kopie wniosku warto zachować w archiwum)
- wniosek można dostarczyć osobiście (należy złożyć go w biurze podawczym) lub wysłać pocztą (listem poleconym), a jeśli wniosek zostanie opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym ważnym certyfikatem możemy wysłać go pocztą elektroniczną

Elementy wniosku o rejestrację

a) formularze (wszystkie muszą zostać podpisane przez fundatora lub zarząd):
- KRS W-20 – podstawowy formularz służący do zgłoszenia fundacji,
- KRS-WK – formularz-załącznik służący do zgłoszenia osób wchodzących w skład zarządu oraz organu nadzorczego,
- KRS-WM – formularz załącznik służący do zgłoszenia zakresu działalności gospodarczej i wpisania fundacji do rejestru przedsiębiorców (tylko jeśli fundacja obok działalności statutowej będzie prowadzić również działalność gospodarczą).

b) dokumenty:
- oświadczenie o ustanowieniu fundacji,
- oświadczenie wskazujące właściwego ministra nadzoru (jeśli nie znalazło się w akcie fundacyjnym),
- wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania fundacji (tylko jeśli fundacja będzie prowadzić działalność gospodarczą),
- dowód dokonania opłaty za wniosek o wpis do rejestru.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »