| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > ABC spółek > Co to są obligacje korporacyjne?

Co to są obligacje korporacyjne?

Emisja obligacji stanowi jedną z alternatyw pozyskania kapitału przez spółki. Możliwość elastycznego formułowania warunków emisji obligacji stanowi o atrakcyjności tej formy pozyskania środków pieniężnych. W niniejszym artykule zawarto kluczowe zagadnienia prawne związane z emisją obligacji korporacyjnych – wyjaśnienie pojęcia, rodzaje obligacji oraz procedura ich emisji. Czym są obligacje?

Obligatariusz chcąc zamienić swoje obligacje na akcje emitenta musi złożyć spółce pisemne oświadczenie. Termin zamiany obligacji na akcje nie może być dłuższy niż termin ich wykupu, jednakże uchwała o emisji obligacji może go skrócić.

Na podstawie art. 22 Ustawy, spółka może emitować obligacje uprawniające obligatariuszy, oprócz innych świadczeń, do subskrybowania akcji spółki z pierwszeństwem przed jej akcjonariuszami. Uchwała o emisji obligacji z prawem pierwszeństwa powinna określać: liczbę akcji przypadających na jedną obligację i cenę emisyjną akcji lub sposób jej ustalenia. Uchwała określa także termin wygaśnięcia uprawnień obligatariuszy wynikających z przyznanego prawa pierwszeństwa.

Przeczytaj także: Co składa się na prawo do udziału w walnym zgromadzeniu spółki akcyjnej?

Jaka jest procedura emisji obligacji

W świetle art. 9 Ustawy emisja obligacji może nastąpić w trzech trybach. Wybór jednego z nich uzależniony jest od decyzji biznesowej emitenta. Pod uwagę brane są takie kryteria jak: zakładana wielkość emisji, akceptowalny jej koszt, przewidywany popyt na obligacje spółki. Pierwszy z trybów wskazanych przez Ustawę to publiczne proponowanie nabycia, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego obrotu oraz o spółkach publicznych (t.j. Dz. U. 2009 r. Nr 185 Poz. 1439 ze zm.) (Ustawa o ofercie). Publiczne proponowanie to propozycja odpłatnego nabycia papierów wartościowych w dowolnej formie i w dowolny sposób, o ile jest ona skierowana do co najmniej 100 osób lub do nieoznaczonego adresata. Taka propozycja jest możliwa w drodze oferty publicznej, którą jest udostępnianie, co najmniej 100 osobom lub nieoznaczonemu adresatowi, w dowolnej formie i w dowolny sposób, informacji o papierach wartościowych i warunkach dotyczących ich nabycia, stanowiących dostateczną podstawę do podjęcia decyzji o odpłatnym ich nabyciu.

Przeprowadzenie oferty publicznej obligacji musi nastąpić za pośrednictwem firmy inwestycyjnej (domu maklerskiego, banku) oraz w zgodzie z przepisami Ustawy o ofercie oraz Ustawy. Emisja obligacji w tym trybie, jak również dopuszczenie obligacji do obrotu na rynku regulowanym, wiąże się z przygotowaniem prospektu emisyjnego, przedstawieniem go Komisji Nadzoru Finansowego do zatwierdzenia, a następnie udostępnieniem do publicznej wiadomości.

Kolejnym trybem przewidzianym przez Ustawę, jest publiczne proponowanie nabycia w sposób wskazany w art. 3 ust. 1 ustawy o ofercie obligacji, do których nie stosuje się przepisów tej Ustawy. Dotyczy to przypadku, kiedy spółka proponuje nabycie obligacji co najmniej 100 oznaczonym indywidualnie osobom, bądź nieoznaczonemu kręgowi adresatów, z tym że obligacje nie są przeznaczone do publicznego obrotu. Mamy tutaj do czynienia z ofertą publiczną, jednakże z mocy ustawy, wyłączony jest obowiązek stosowania Ustawy o ofercie. Emitent nie musi zatem sporządzić prospektu emisyjnego (memorandum informacyjnego). Brak konieczności stosowania przepisów Ustawy o ofercie ma swoją podstawę prawną w art. 7 ust. 3 pkt 1-4 Ustawy o ofercie. Emisja obligacji w tym trybie dokonywana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej, następuje w sposób właściwy dla trybu określonego w art. 9 ust 3 Ustawy. Pozwala ona skorzystać z dobrodziejstw oferty publicznej, wyłączając jednocześnie ewentualne sankcje za naruszenie przepisów ustawy o ofercie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Bierła

Ekspert Aferry.pl, specjalista ds. marketingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »