REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady sporządzania protokołów z posiedzeń rady nadzorczej spółki akcyjnej

Marek Igor
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każda spółka akcyjna działa poprzez swoje organy. Jednym z nich jest organ nadzoru, czyli rada nadzorcza, która składa się z co najmniej trzech, a w spółkach notowanych na giełdzie – co najmniej pięciu członków. Podstawową formą wykonywania przez radę nadzoru nad działalnością spółki są posiedzenia, na których podejmuje ona decyzje w formie uchwał.

REKLAMA

Rada nadzorcza podejmuje uchwały, jeśli na posiedzeniu jest obecna co najmniej połowa członków, a wszyscy zostali zaproszeni. Uchwały i przebieg posiedzenia rady nadzorczej są protokołowane. Ustawa kodeks spółek handlowych (dalej: ksh) w tym przedmiocie zawiera odesłanie do przepisów regulujących protokołowanie posiedzeń zarządu spółki akcyjnej. W art. 376 ksh czytamy: „Uchwały zarządu są protokołowane. Protokoły powinny zawierać porządek obrad, nazwiska i imiona obecnych członków zarządu, liczbę głosów oddanych na poszczególne uchwały oraz zdania odrębne. Protokoły podpisują obecni członkowie zarządu”.

REKLAMA

Protokół powinien zawierać kolejny numer protokołu, datę i miejsce odbycia posiedzenia, a także odnotowanie otwarcia posiedzenia, stwierdzenie prawidłowości zaproszenia wszystkich członków rady, a także możliwości podejmowania uchwał, czyli spełnienia wymogu quorum. Następnie należy wskazać nazwiska i imiona wszystkich obecnych na posiedzeniu członków rady, a także nazwiska i imiona wszystkich innych osób obecnych na posiedzeniu. Takimi osobami mogą być w szczególności członkowie zarządu, którzy mogą brać udział w posiedzeniach rady, jednak bez prawa udziału w głosowaniu. W zależności od postanowień poszczególnych regulaminów rady nadzorczej, w tym miejscu może się znaleźć stwierdzenie pisemnych zastrzeżeń, lub ich braku, do protokołu z poprzedniego posiedzenia i podjęte przez radę rozstrzygnięcia w tym zakresie, przyjmujące lub odrzucające zastrzeżenia. Po odczytaniu porządku obrad przewodniczący rady lub osoba prowadząca w jego zastępstwie obrady dokonuje zwięzłego omówienia poszczególnych punktów przedmiotu obrad, po czym następuje głosowanie. Ponieważ członkowie rady otrzymują projekty uchwał przed posiedzeniem i mają możliwość zapoznania się z nimi, możliwa jest dyskusja przed poddaniem uchwały pod głosowanie. Po dyskusji następuje właściwe głosowanie i przed przyjęciem każdej z uchwał każdy członek rady nadzorczej wypowiada się, uzasadniając swoje zdanie, co również należy zaprotokołować. Rada nadzorcza jest ciałem obradującym kolegialnie, a więc są możliwe różnice zdań, dlatego należy również zaprotokołować zdania odrębne. Jeśli uchwały zawierają postanowienia co do dat ich wykonania, to powinno być do również zaprotokołowane.

Po sporządzeniu protokołu musi być on, dla swej ważności, podpisany przez przewodniczącego rady lub osobę go zastępującą i prowadzącą obrady, osobę protokołującą oraz wszystkich obecnych na posiedzeniu członków rady nadzorczej.

Niektóre regulaminy rad nadzorczych przewidują możliwość głosowania obiegowego, polegającego na oddawaniu głosu na poszczególne, znane wcześniej projekty uchwał za pomocą faksu, poczty elektronicznej, tele- czy wideokonferencji. W takim przypadku nie przeprowadza się głosowania w ścisłym tego słowa znaczeniu, a na treść protokołu i uchwał składają się wnioski nadesłane przez poszczególnych członków rady wraz z ich głosem za lub przeciw co do poszczególnych projektów uchwał. W takim przypadku w protokole musi znaleźć się informacja, że głosowanie nad treścią uchwał miało miejsce w tej właśnie formie, a listy obecności nie sporządza się. Regulamin rady zawiera najczęściej szczegółowy zakres przedmiotowy, przy jakim możliwe jest głosowanie za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Po zakończeniu obrad protokół z posiedzenia rady przechowuje się w księdze protokołów rady nadzorczej, która znajduje się w siedzibie spółki. W odrębnym zbiorze przechowuje się załączone do poszczególnych uchwał dokumenty. Zasadą jest, że nadzór nad prawidłowością sporządzania i przechowywania księgi protokołów należy do przewodniczącego rady nadzorczej. Odpisy uchwał czy protokołów z posiedzeń rady nadzorczej przewodniczący może wydawać członkom rady, członkom zarządu, a także innym wskazanym osobom.

Igor Marek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

prawnik; portaldlasekretarek.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA