| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Spółki > Kiedy i w jaki sposób należy zlikwidować spółkę jawną

Kiedy i w jaki sposób należy zlikwidować spółkę jawną

Jakie zdarzenia powodują obowiązek zakończenia działalności przez spółkę jawną?

W jaki sposób powinno wyglądać zgłoszenie likwidacji?

Rozpoczęcie likwidacji spółki należy zgłosić do właściwego dla spółki sądu rejestrowego, podając następujące informacje: otwarcie likwidacji, nazwiska i imiona likwidatorów oraz ich adresy, sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów i wszelkie w tym zakresie zmiany, nawet gdyby nie nastąpiła żadna zmiana w dotychczasowej reprezentacji spółki. Każdy likwidator ma prawo i jednocześnie obowiązek dokonania zgłoszenia. W tym celu należy złożyć odpowiednie formularze do sądu rejestrowego (formularz KRS-Z61, KRS-ZR czy też formularz KRS-ZK).

Ponadto konieczne jest dołączenie złożonych wobec sądu albo poświadczonych notarialnie wzory podpisów likwidatorów. Firma spółki w likwidacji powinna zostać uzupełniona dodatkiem - w likwidacji.

Kiedy jest wymagana zgoda wierzyciela na przeprowadzenie likwidacji?

Wspólnicy nie są zobowiązani do uzyskania zgody wierzyciela na przeprowadzenie likwidacji. Muszą się liczyć z tym, że gdyby w przypadku wypowiedzenia umowy spółki przez wierzyciela wspólnika lub ogłoszenia upadłości wspólnika wspólnicy chcieliby zakończyć działalność spółki w inny sposób niż w drodze likwidacji, to wówczas musi im zostać udzielona zgoda odpowiednio wierzyciela lub syndyka. Uprawnienie takie daje możliwość wierzycielowi oraz syndykowi ochrony ich interesów i uniemożliwia rozdysponowanie na ich szkodę majątkiem spółki.

W którym momencie spółka jawna znajdująca się w trakcie likwidacji powinna sporządzić sprawozdanie finansowe?

Likwidatorzy sporządzają bilans na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji. W przypadku gdy likwidacja trwa dłużej niż rok, sprawozdanie finansowe należy sporządzić na dzień kończący każdy rok obrotowy, a nie roczny okres liczony od dnia rozpoczęcia likwidacji.

Jeżeli określona spółka jawna znajdująca się w likwidacji nie jest obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o rachunkowości, sporządzanie sprawozdania finansowego powinno odbyć się w oparciu o podsumowanie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz innych ewidencji prowadzonych przez spółkę dla celów podatkowych, spis z natury, a także inne dokumenty pozwalające na sporządzanie tego sprawozdania.

Czy to prawda, że w ramach czynności likwidacyjnych w pierwszej kolejności należy spłacić wierzytelności hipoteczne?

Z majątku spółki spłaca się przede wszystkim zobowiązania spółki wobec osób trzecich oraz pozostawia się odpowiednie kwoty na pokrycie zobowiązań niewymagalnych lub spornych. Pozostały majątek dzieli się między wspólników stosownie do postanowień umowy spółki. W przypadku braku stosownych postanowień umowy spłaca się wspólnikom udziały. Nadwyżkę dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczą oni w zysku. Rzeczy wniesione przez wspólnika do spółki tylko do używania zwraca się wspólnikowi w naturze.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kucharska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »