| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Współpracownicy > Jak być asertywną?

Jak być asertywną?

Bycie asertywnym nie oznacza bynajmniej agresji w stosunku do innych. Polega na respektowaniu cudzych punktów widzenia z jednoczesnym zachowaniem własnych granic, których przekroczyć nie chcemy i nie pozwalamy. Krótko mówiąc: nie dążymy do czegoś za wszelką cenę, ale też nie pozwalamy się do niczego zmusić, jeśli się to na nie podoba.

Każdy ma prawo zarówno wyrazić zgodę na spełnienie czyjejś prośby, jak i jej odmówić.
W praktyce odmawianie nie jest łatwe - często ludzie, którym się odmawia próbują wywrzeć na nas poczucie winy, odrzucenia. Podobnie my sami, nie wiedzieć czemu, boimy się kary, utraty zaufania, przyjaźni.

Zobacz także: Jak przekazywać złe wiadomości?

Sztuka odmawiania jest bardzo ważnym elementem wszelkich kontaktów interpersonalnych. Wbrew pozorom, ten, kto potrafi odmawiać zyskuje szacunek w gronie swoich najbliższych. Trzeba tylko pamiętać, by robić to umiejętnie.

Każda odmowa powinna zawierać w sobie trzy elementy:

  • dobitnie zakomunikowane „nie”,
  • informację o tym, czego nie chcemy zrobić albo co nam się nie podoba,
  • krótkie i treściwe uzasadnienie odmowy (nigdy nie uzasadniajmy swojej odmowy słowami „nie, bo nie!).

Jak odmawiać?

Jeśli musimy komuś odmówić spełnienia jego prośby lub po prostu nie zgadzamy się z jego zachowaniem, powinniśmy:

  • zawsze zachować kontakt wzrokowy z rozmówcą, nie pozwolić się sprowokować; 
  • unikać słownych przepychanek, kłótni,
  • przedstawiać swoje argumenty w sposób zdecydowany, pewny, nie zmieniać zdania – niech odbiorca odczuje, że nasze „nie” jest ostateczne,
  • pomagać sobie intonacją, niech świadczy o tym, że jesteśmy przekonani do naszych racji; bądźmy (a na pewno starajmy się być) życzliwi dla rozmówcy,
  • aby trochę załagodzić naszą odmowę, powinniśmy dać rozmówcy odczuć, że jest nam przykro, że nie możemy spełnić jego prośby.

Jak umiejętnie odmówić szefowi?

Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy. Związane jest to ze strachem o utrzymanie stanowiska, przyszły awans, czy podwyżkę. Nie potrzebnie.

Polecamy serwis: Korespondencja w biznesie

Szef na pewno doceni nasze odmienne zdanie, jeśli je dobrze umotywujemy. Często zarzucanie pracowników różnymi dodatkowymi zajęciami wiąże się albo z niewiedzą o ich obowiązkach, czy napiętych terminach, albo może być to próba sprawdzenia takiej osoby. Naprawdę można zarobić dużego „plusa” u pracodawcy, gdy pokażemy mu, że mamy swoje zdanie i potrafimy bronić swoich praw, niż kuląc uszy po sobie i zgadzając się na wszystko.

Karolina Zaborska

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy.
Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Huczko

ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »