REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak być asertywną?

Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy.
Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bycie asertywnym nie oznacza bynajmniej agresji w stosunku do innych. Polega na respektowaniu cudzych punktów widzenia z jednoczesnym zachowaniem własnych granic, których przekroczyć nie chcemy i nie pozwalamy. Krótko mówiąc: nie dążymy do czegoś za wszelką cenę, ale też nie pozwalamy się do niczego zmusić, jeśli się to na nie podoba.

Każdy ma prawo zarówno wyrazić zgodę na spełnienie czyjejś prośby, jak i jej odmówić.
W praktyce odmawianie nie jest łatwe - często ludzie, którym się odmawia próbują wywrzeć na nas poczucie winy, odrzucenia. Podobnie my sami, nie wiedzieć czemu, boimy się kary, utraty zaufania, przyjaźni.

REKLAMA

Zobacz także: Jak przekazywać złe wiadomości?

Sztuka odmawiania jest bardzo ważnym elementem wszelkich kontaktów interpersonalnych. Wbrew pozorom, ten, kto potrafi odmawiać zyskuje szacunek w gronie swoich najbliższych. Trzeba tylko pamiętać, by robić to umiejętnie.

Każda odmowa powinna zawierać w sobie trzy elementy:

  • dobitnie zakomunikowane „nie”,
  • informację o tym, czego nie chcemy zrobić albo co nam się nie podoba,
  • krótkie i treściwe uzasadnienie odmowy (nigdy nie uzasadniajmy swojej odmowy słowami „nie, bo nie!).

Jak odmawiać?

Jeśli musimy komuś odmówić spełnienia jego prośby lub po prostu nie zgadzamy się z jego zachowaniem, powinniśmy:

  • zawsze zachować kontakt wzrokowy z rozmówcą, nie pozwolić się sprowokować; 
  • unikać słownych przepychanek, kłótni,
  • przedstawiać swoje argumenty w sposób zdecydowany, pewny, nie zmieniać zdania – niech odbiorca odczuje, że nasze „nie” jest ostateczne,
  • pomagać sobie intonacją, niech świadczy o tym, że jesteśmy przekonani do naszych racji; bądźmy (a na pewno starajmy się być) życzliwi dla rozmówcy,
  • aby trochę załagodzić naszą odmowę, powinniśmy dać rozmówcy odczuć, że jest nam przykro, że nie możemy spełnić jego prośby.

Jak umiejętnie odmówić szefowi?

Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy. Związane jest to ze strachem o utrzymanie stanowiska, przyszły awans, czy podwyżkę. Nie potrzebnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Korespondencja w biznesie

Szef na pewno doceni nasze odmienne zdanie, jeśli je dobrze umotywujemy. Często zarzucanie pracowników różnymi dodatkowymi zajęciami wiąże się albo z niewiedzą o ich obowiązkach, czy napiętych terminach, albo może być to próba sprawdzenia takiej osoby. Naprawdę można zarobić dużego „plusa” u pracodawcy, gdy pokażemy mu, że mamy swoje zdanie i potrafimy bronić swoich praw, niż kuląc uszy po sobie i zgadzając się na wszystko.

Karolina Zaborska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA