| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Współpracownicy > Jak przekazywać złe wiadomości?

Jak przekazywać złe wiadomości?

Telefon nie jest najwdzięczniejszym narzędziem do przekazywania jakichkolwiek niedobrych informacji, ale zdarzają się sytuację, gdy nie ma innego wyjścia.

Niedobre informacje to te, o których wiemy, że mogą spowodować u kogoś smutek, strach, panikę, poczucie straty. Są to wszelkie wiadomości dotyczące śmierci bliskich, wypadków, ale również można zaliczyć do nich informacje o likwidacji firmy, przegraniu sprawy sądowej itd. Trudno zatem mówić o możliwości zdobycia większego doświadczenia w przekazywaniu tego typu wieści. Zwłaszcza, że każdy człowiek reaguje na nieszczęścia inaczej.

Warto jednak pamiętać wtedy o kilku sprawach:

  • wiadomość powinna być przedstawiona krótko i zwięźle; skupmy się tylko na przekazaniu niezbędnych faktów; osoby, które odbierają niemiłe nowiny zazwyczaj chcą zostać same ze swoim nieszczęściem; musimy być jednak przygotowani i na dłuższą rozmowę, jeżeli nasz rozmówca ma taką potrzebę i sobie tego życzy,
  • podczas przekazywania informacji oraz ewentualnej rozmowy nie dopuszczalne jest zadawanie pytań typu „i jak się teraz czujesz?”; nie oczekujmy, że nasz rozmówca udzieli nam jakiejś rozsądnej odpowiedzi, raczej rzuci coś w stylu „a jak myślisz?” albo „co cię to obchodzi?”,

Porównaj: Jak poradzić sobie z akwizytorami?

  • obowiązkiem osoby przekazującej „złe” wiadomości jest udzielenie wsparcia rozmówcy; nie traktujmy tego jednak jako pola do rozgadania się, nie porównujmy problemów poszkodowanego z własnymi; to, że być może przeżyliśmy kiedyś podobną tragedię jest naszemu rozmówcy obojętne,
  • zaproponujmy pomoc w jak najszerszym zakresie, 
  • stosujmy zasadę – „mniej mówić, więcej słuchać”.

Karolina Zaborska

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Gawrońska-Juzefowicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »