| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Współpracownicy > Czy sekretarka może zabrać głos w dyskusji?

Czy sekretarka może zabrać głos w dyskusji?

Wbrew pozorom, podczas zebrań, sekretarka albo asystentka w hierarchii uczestników spotkania znajdują się zaraz po prowadzącym zebranie. Ich rola jest nieoceniona, choć wielu o tym zapomina i traktuje te osoby przedmiotowo, często jak wyposażenie sali. A przecież, asystują aktywnie swoim szefom, nie mówiąc już o doradztwie w sprawach organizacyjnych, czy formalnych.

Wydaje się, że rola sekretarki podczas różnego rodzaju spotkań jest w dalszym ciągu marginalizowana. Wyraża się to choćby w tym, że podczas spotkań, osoba taka nie siedzi z resztą uczestników przy jednym stole – zazwyczaj przygotowywane jest dla niej miejsce gdzieś z boku. Jest to duży błąd. Oddzielne miejsce sprawia, że nie ma ona kontaktu wzrokowego z prowadzącym i tym samym nie może mu efektywnie pomagać. Wykwalifikowana sekretarka od razu dostrzeże dyskretne sygnały szefa i właściwie na nie zareaguje, np. gdy trzeba pomóc „ostudzić” dyskusję. Jeśli siedzi gdzieś z boku, ma dużo mniejsze szanse cokolwiek zauważyć.

To czy sekretarka/asystentka aktywnie uczestniczy w obradach najbardziej zależy od kultury organizacyjnej firmy i przyjętych w niej zwyczajów. Trzeba jednak podkreślić, że mimo bardzo ważnej roli, jaką odgrywa sekretarka podczas zebrania, ma ona dużo gorsze warunki do aktywnego uczestnictwa w spotkaniu, niż pozostali. Wiąże się to z jej podstawowym obowiązkiem jakim jest protokołowanie obrad, a także wspomaganie prowadzącego w płynnym przeprowadzeniu zebrania.

Niemniej jednak, udział sekretarki w dyskusji może do niej dużo wnieść. Pomijając kwestie związane z doświadczeniem życiowym, trzeba pamiętać, że to sekretarka jest osobą najbardziej zorientowaną w życiu firmy. Jest ona uczestnikiem wielu nieformalnych rozmów, to przez nią jest „załatwiana” większość spraw, dlatego często lepiej orientuje się w nastrojach pracowników, ich potrzebach. Wysłuchując ich może zasugerować pewne rozwiązania, czy zgłosić prośby podczas zebrania.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Trzeba jednak pamiętać, że udział w dyskusji nie należy do podstawowych obowiązków sekretarki. Niemniej jednak, warto udzielić jej głosu – jej spostrzeżenia bardzo często się przydają. 

Karolina Zaborska

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Przywara

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »