| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Współpracownicy > Czy sekretarka może zabrać głos w dyskusji?

Czy sekretarka może zabrać głos w dyskusji?

Wbrew pozorom, podczas zebrań, sekretarka albo asystentka w hierarchii uczestników spotkania znajdują się zaraz po prowadzącym zebranie. Ich rola jest nieoceniona, choć wielu o tym zapomina i traktuje te osoby przedmiotowo, często jak wyposażenie sali. A przecież, asystują aktywnie swoim szefom, nie mówiąc już o doradztwie w sprawach organizacyjnych, czy formalnych.

Wydaje się, że rola sekretarki podczas różnego rodzaju spotkań jest w dalszym ciągu marginalizowana. Wyraża się to choćby w tym, że podczas spotkań, osoba taka nie siedzi z resztą uczestników przy jednym stole – zazwyczaj przygotowywane jest dla niej miejsce gdzieś z boku. Jest to duży błąd. Oddzielne miejsce sprawia, że nie ma ona kontaktu wzrokowego z prowadzącym i tym samym nie może mu efektywnie pomagać. Wykwalifikowana sekretarka od razu dostrzeże dyskretne sygnały szefa i właściwie na nie zareaguje, np. gdy trzeba pomóc „ostudzić” dyskusję. Jeśli siedzi gdzieś z boku, ma dużo mniejsze szanse cokolwiek zauważyć.

To czy sekretarka/asystentka aktywnie uczestniczy w obradach najbardziej zależy od kultury organizacyjnej firmy i przyjętych w niej zwyczajów. Trzeba jednak podkreślić, że mimo bardzo ważnej roli, jaką odgrywa sekretarka podczas zebrania, ma ona dużo gorsze warunki do aktywnego uczestnictwa w spotkaniu, niż pozostali. Wiąże się to z jej podstawowym obowiązkiem jakim jest protokołowanie obrad, a także wspomaganie prowadzącego w płynnym przeprowadzeniu zebrania.

Niemniej jednak, udział sekretarki w dyskusji może do niej dużo wnieść. Pomijając kwestie związane z doświadczeniem życiowym, trzeba pamiętać, że to sekretarka jest osobą najbardziej zorientowaną w życiu firmy. Jest ona uczestnikiem wielu nieformalnych rozmów, to przez nią jest „załatwiana” większość spraw, dlatego często lepiej orientuje się w nastrojach pracowników, ich potrzebach. Wysłuchując ich może zasugerować pewne rozwiązania, czy zgłosić prośby podczas zebrania.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Trzeba jednak pamiętać, że udział w dyskusji nie należy do podstawowych obowiązków sekretarki. Niemniej jednak, warto udzielić jej głosu – jej spostrzeżenia bardzo często się przydają. 

Karolina Zaborska

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Trzeba jednak pamiętać, że udział w dyskusji nie należy do podstawowych obowiązków sekretarki.
Trzeba jednak pamiętać, że udział w dyskusji nie należy do podstawowych obowiązków sekretarki.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Exact Software

Exact Software Poland Sp. z o.o. dostarcza dynamiczne oprogramowanie dla biznesu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »