| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Kultura pracy

Nie od dziś wiadomo, że zasady dobrego wychowania świadczą o kulturze człowieka. Obowiązują one zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym.

Przedstawianie

Tu obowiązuje zasada, iż mężczyzna przedstawiany jest kobiecie, osoba młodsza osobie starszej, osobę zajmującą niższe stanowisko - osobie na wyższym stanowisku, również osoby mniej znane przedstawia się osobą bardziej znanym.

W przypadku osoby bardziej znanej wystarczy podać stanowisko lub funkcję tej osoby, nie ma konieczności wymieniania jej nazwiska. dobrym początkiem do nawiązania kontaktu będzie podanie dodatkowej informacji, np: Pani/Pan …. jest zapalonym golfistą. Podczas trwania seminarium, konferencji lub na dużym przyjęciu możliwe jest przedstawianie się samemu. Aby zadbać o dobrą atmosferę w pracy należy przedstawiać nowych pracowników. 

Polecamy: Osobisty PR

Prezentacji powinien dokonać bezpośredni przełożony. Jeśli jest to nie możliwe, pracownik powinien sam spróbować zapoznać się z resztą osób. Należy kłaniać się wszystkim, mówiąc "Dzień dobry" i informując jednocześnie, że jest się nowym pracownikiem na stanowisku…a Pani/Pan? Dzięki temu zagadnięta osoba powinna odpowiedzieć na pozdrowienie i może będzie mogła udzielić paru informacji na temat zajmowanego przez siebie stanowiska.

Uścisk dłoni i pozdrowienia

Obowiązuje jedna zasada: osoba grzeczniejsza pozdrawia drugiego człowieka. Przy podawaniu ręki natomiast ważniejszy podaję rękę pierwszy bez względu na płeć. Zgodnie z tą zasadą Prezes mężczyzna podaje rękę kobiecie dyrektorowi. Gdy jednak osoby są na równorzędnych stanowiskach pierwsza rękę wyciąga kobieta.

Gdy zapraszamy do firmy gości pierwszy rękę zawsze wyciąga gospodarz. Przy podawaniu ręki należy patrzeć w oczy witanej osobie. Nie powinno podawać się ręki nad biurkiem lub stołem. Niedbale podana ręka, przy jednoczesnym spoglądaniu w bok może świadczyć o braku szacunku do drugiej osoby. Należy pamiętać, że ręka powinna być czysta i świeża a uścisk delikatny i niezbyt mocny. Wchodząc do danego pomieszczenia w którym znajdują się ludzie zawsze mówimy "Dzień dobry", czyli osoba wchodząca do pomieszczenia pozdrawia zastałe w nim osoby.

W przypadku przechodzenia na mówienie sobie po imieniu towarzyszy taka sama zasada jak przy podawaniu ręki. Osoba ważniejsza proponuje przejście na "ty" osobie na niższym stanowisku. Gdy zajmowane są równorzędne stanowiska osoba starsza - osobie młodszej, a kobieta - mężczyźnie.

Polecamy: Zasady pierwszeństwa w polityce i biznesie

Za nietakt uważane jest zbyt bezceremonialne przechodzenie na "ty". Gdy drzwi biura są zamknięte pukamy przed wejściem do środka, z wyjątkiem dużych wieloosobowych sal gdzie siedzi większa grupa osób. Należy wstać z krzesła i przywitać się jeśli do pokoju wchodzi przełożony lub klient. Jako brak szacunku może zostać odebrane nieruchome siedzenie. Odstępstwem od tej reguły jest sytuacja gdy siedzimy w pomieszczeniu w którym przyjmuje się wielu interesantów a zbyt częste wstawanie mogłoby zdezorganizować pracę.

W każdej firmie istnieją pewne niepisane reguły dotyczące obchodzenia urodzin czy imienin w firmie. W niektórych firmach przynosi się w te dni poczęstunek a w innych dostaje się dzień wolny, a w jeszcze innych nie obchodzi się ich wcale. Zawsze zanim zorganizujemy jakąś uroczystość dobrze jest wcześniej zapoznać się z zasadami obowiązującymi w danej firmie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

iBHP Sp. z o.o.

ekspert z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »