| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Organizacja pracy > Jak dział personalny może udowodnić swoją efektywność – czym jest wskaźnik ROI?

Jak dział personalny może udowodnić swoją efektywność – czym jest wskaźnik ROI?

W dobie kryzysu ekonomicznego zarządy firm wymagają, aby każdy dział w firmie pracował na najwyższych obrotach, a tam, gdzie pracy jest mniej, aby redukować zatrudnienie. Niestety ofiarą redukcji bardzo często padają te stanowiska, którym trudno udowodnić swoje bezpośrednie przełożenie na wynik operacyjny firmy. Tak bywa, w przypadku administracji i działów personalnych, których praca jest niewymierna i trudno policzalna. Z odsieczą na szczęście wychodzi na przód nowa dziedzina Zarządzania Zasobami Ludzkimi - Controling Personalny.

O ile dział kadr również dedykowany pracownikom, co miesiąc ma określone zadania związane z formalnościami urzędowymi – deklaracje do ZUS, naliczanie wynagrodzeń, urlopy, zwolnienia, o tyle pracownicy działów HR, zajmujący się tak zwanymi zagadnieniami „miękkimi”, mają trudności w uświadomieniu innym, jak bardzo ich praca przekłada się na efektywność firmy. Warto zatem poszukać takich działań HR-owych, które mogą podlegać opomiarowaniu, a co za tym idzie, wykazać celowość tych działań.

Jakie obszary działań HR-owych mogą podlegać controlingowi:

  • rekrutacja pracowników,
  • szkolenia,
  • oceny okresowe,
  • nastroje w firmie,
  • systemy motywacyjne.

Kluczowym wskaźnikiem służącym do pomiaru efektywności podejmowanych działań jest ROI (Return of Investment) - zwrot nakładu z inwestycji. Pozwala on uzasadnić poniesione przez firmę wydatki na poszczególne inwestycje w personel (szkolenia, coaching, spotkania motywacyjne), daje też możliwość porównania firm oferujących swoje usługi wspierające dział personalny.

Wskaźnik ROI otrzymujemy poprzez odjęcie kosztów poniesionych przy działaniu od zysku, jaki w wyniku tego działania osiągamy. Niestety w większości działań HR-owych trudno jest określić zarówno jedno, jak i drugie. Najprostszą miarą, jaką stosuje się przy wyliczaniu ROI, jest złotówka. Poniższa tabela prezentuje zestawienie przykładowych źródeł wyliczenia kosztów i zysków w złotówkach w poszczególnych działaniach działu personalnego.

Koszt

Zysk

Rekrutacje

  • Umieszczenie ogłoszenia
  • Połączenia telefoniczne do Kandydatów
  • Roboczo - godziny przeznaczone na rozmowy kwalifikacyjne
  • Brak strat na danym stanowisku z powodu zapełnienia wakatu
  • Przychód wygenerowany przez zatrudnionego pracownika (np. handlowcy)
  • Brak strat na danym stanowisku z powodu zapełnienia wakatu
  • Przychód wygenerowany przez zatrudnionego pracownika (np. handlowcy)

Szkolenia

  • Zatrudnienie firmy szkoleniowej
  • Wynajęcie Sali, opłacenie cateringu, dojazdy, hotele
  • Dniówka pracy uczestnika szkolenia
  • Roboczo - godzina pracy Specjalisty ds. Szkoleń- wybór firmy, ewaluacja szkolenia…
  • Wzrost przychodów generowany przez uczestnika szkolenia po odbyciu szkolenia
  • Zaoszczędzone koszty, jakie generował pracownik -wynikające z błędów lub braku kwalifikacji
  • Wzrost wartości firmy dzięki wzrostowi know-how, zdobytej przez pracownika licencji
  • Wzrost przychodów generowany przez uczestnika szkolenia po odbyciu szkolenia
  • Zaoszczędzone koszty, jakie generował pracownik -wynikające z błędów lub braku kwalifikacji
  • Wzrost wartości firmy dzięki wzrostowi know-how, 
    zdobytej przez pracownika licencji

Systemy motywacyjne - premie, nagrody finansowe

  • Zatrudnienie firmy prowadzącej remodelowanie systemu premiowego
  • Roboczo - godziny działu kadr i  personalnego - wdrożenie nowego systemu premiowego
  • Kampania informacyjna na temat zmian w systemie motywacyjnym
  • Oszczędności w wypłacanych premiach
  • Wzrost efektywności pracowników motywowanych nowym systemem mierzony wskaźnikiem finansowym
  • Oszczędności w wypłacanych premiach
  • Wzrost efektywności pracowników motywowanych nowym systemem mierzony wskaźnikiem finansowym
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Janiak

Prawnik, ekspert w zakresie prawa cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »