| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Organizacja pracy > Jak dział personalny może udowodnić swoją efektywność – czym jest wskaźnik ROI?

Jak dział personalny może udowodnić swoją efektywność – czym jest wskaźnik ROI?

W dobie kryzysu ekonomicznego zarządy firm wymagają, aby każdy dział w firmie pracował na najwyższych obrotach, a tam, gdzie pracy jest mniej, aby redukować zatrudnienie. Niestety ofiarą redukcji bardzo często padają te stanowiska, którym trudno udowodnić swoje bezpośrednie przełożenie na wynik operacyjny firmy. Tak bywa, w przypadku administracji i działów personalnych, których praca jest niewymierna i trudno policzalna. Z odsieczą na szczęście wychodzi na przód nowa dziedzina Zarządzania Zasobami Ludzkimi - Controling Personalny.

O ile dział kadr również dedykowany pracownikom, co miesiąc ma określone zadania związane z formalnościami urzędowymi – deklaracje do ZUS, naliczanie wynagrodzeń, urlopy, zwolnienia, o tyle pracownicy działów HR, zajmujący się tak zwanymi zagadnieniami „miękkimi”, mają trudności w uświadomieniu innym, jak bardzo ich praca przekłada się na efektywność firmy. Warto zatem poszukać takich działań HR-owych, które mogą podlegać opomiarowaniu, a co za tym idzie, wykazać celowość tych działań.

Jakie obszary działań HR-owych mogą podlegać controlingowi:

  • rekrutacja pracowników,
  • szkolenia,
  • oceny okresowe,
  • nastroje w firmie,
  • systemy motywacyjne.

Kluczowym wskaźnikiem służącym do pomiaru efektywności podejmowanych działań jest ROI (Return of Investment) - zwrot nakładu z inwestycji. Pozwala on uzasadnić poniesione przez firmę wydatki na poszczególne inwestycje w personel (szkolenia, coaching, spotkania motywacyjne), daje też możliwość porównania firm oferujących swoje usługi wspierające dział personalny.

Wskaźnik ROI otrzymujemy poprzez odjęcie kosztów poniesionych przy działaniu od zysku, jaki w wyniku tego działania osiągamy. Niestety w większości działań HR-owych trudno jest określić zarówno jedno, jak i drugie. Najprostszą miarą, jaką stosuje się przy wyliczaniu ROI, jest złotówka. Poniższa tabela prezentuje zestawienie przykładowych źródeł wyliczenia kosztów i zysków w złotówkach w poszczególnych działaniach działu personalnego.

Koszt

Zysk

Rekrutacje

  • Umieszczenie ogłoszenia
  • Połączenia telefoniczne do Kandydatów
  • Roboczo - godziny przeznaczone na rozmowy kwalifikacyjne
  • Brak strat na danym stanowisku z powodu zapełnienia wakatu
  • Przychód wygenerowany przez zatrudnionego pracownika (np. handlowcy)
  • Brak strat na danym stanowisku z powodu zapełnienia wakatu
  • Przychód wygenerowany przez zatrudnionego pracownika (np. handlowcy)

Szkolenia

  • Zatrudnienie firmy szkoleniowej
  • Wynajęcie Sali, opłacenie cateringu, dojazdy, hotele
  • Dniówka pracy uczestnika szkolenia
  • Roboczo - godzina pracy Specjalisty ds. Szkoleń- wybór firmy, ewaluacja szkolenia…
  • Wzrost przychodów generowany przez uczestnika szkolenia po odbyciu szkolenia
  • Zaoszczędzone koszty, jakie generował pracownik -wynikające z błędów lub braku kwalifikacji
  • Wzrost wartości firmy dzięki wzrostowi know-how, zdobytej przez pracownika licencji
  • Wzrost przychodów generowany przez uczestnika szkolenia po odbyciu szkolenia
  • Zaoszczędzone koszty, jakie generował pracownik -wynikające z błędów lub braku kwalifikacji
  • Wzrost wartości firmy dzięki wzrostowi know-how, 
    zdobytej przez pracownika licencji

Systemy motywacyjne - premie, nagrody finansowe

  • Zatrudnienie firmy prowadzącej remodelowanie systemu premiowego
  • Roboczo - godziny działu kadr i  personalnego - wdrożenie nowego systemu premiowego
  • Kampania informacyjna na temat zmian w systemie motywacyjnym
  • Oszczędności w wypłacanych premiach
  • Wzrost efektywności pracowników motywowanych nowym systemem mierzony wskaźnikiem finansowym
  • Oszczędności w wypłacanych premiach
  • Wzrost efektywności pracowników motywowanych nowym systemem mierzony wskaźnikiem finansowym
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »