| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Organizacja pracy > Metody zarządzania czasem

Metody zarządzania czasem

Metody zarządzania czasem, w myśl słów Petera Druckera (którego uznaje się za ojca technik zarządzania) powinny wspomagać osiąganie celów zawodowych i osobistych pracowników przedsiębiorstwa a tym samym wpływać na wzrost skuteczności działania całej firmy.

Kwadrat  Eisenhowera dzielimy na 4 części:

  1. Zadania pilne i ważne – „Zarządzam kryzysami”
  • sprawy naglące
  • sprawy kryzysowe 
  • sprawy „na wczoraj”
  • skutki zaniedbania (efekt niewykonanych wcześniej zadań)
  1. Zadania ważne, ale niepilne – „Zarządzam samym sobą”
  • zapobieganie, planowanie, szukanie możliwości
  • przygotowania do ważnego ale odległego projektu
  • budowanie relacji z innymi
  • rekreacja, ćwiczenia fizyczne
  • regularna praca nad sobą i własnym rozwojem
  1. Zadania pilne, ale nieważne – „Zarządzam priorytetami innych osób”
  • niektóre telefony
  • błahe sprawy naglące
  • niektóre spotkania
  • czyli te czynności, które dla nas samych mogą wydawać się nieistotne, natomiast dla innych będą miały duże znaczenie (np. uregulowanie rachunków)
  1. Zadania niepilne i nieważne – „Zarządzam pożeraczami czasu”
  • przyjemności (np. gry komputerowe, czaty, przerwy na „kawkę i papieroska”)
  • złodzieje czasu (np. niezapowiedziane wizyty, bałaganiarstwo, lenistwo)
  • niektóre maile (np. przeglądanie folderu SPAM)

Polecamy: Zapisywanie wypowiedzi uczestników w protokole

Metoda „Pomodoro”

Twórcą tej techniki jest Włoch, Francesco Cirillo, nazwa, zaś, pochodzi od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Jest to bardzo prosta technika zarządzania czasem, którą możesz zastosować praktycznie od zaraz.

Narzędzia, które musisz posiadać

  • lista zadań – w formie papierowej lub elektronicznej
  • długopis – niepotrzebny, jeśli posiadasz listę w formie elektronicznej
  • czasomierz kuchenny – lub każde inne urządzenie, które wyda z siebie jakiś dźwięk za 25 minut.

Główną zasadą jest podział czasu pracy na 25-minutowe odcinki czasu (tzw. Pomodoro). W każdym Pomodoro skupiać się będziesz wyłącznie na jednej czynności, którą w wyznaczonym czasie postarasz się wykonać od początku do końca. Kiedy zadzwoni budzik, należy skończyć pracę i zrobić sobie 5 minut przerwy. Pamiętaj, aby po każdych 4 cyklach zrobić sobie dłuższą przerwę.

Wg propagatorów „Pomodoro” takie 25-minutowe cykle skupienia pozwalają na całkowite oddanie się danemu zadaniu. W trakcie pracy warto obserwować siebie i otoczenie, by sprawdzić, czy podczas sesji nie dzieje się nic takiego, co może Cię rozpraszać i powodować wydłużenie pracy nad danym zadaniem. Technika ta może dać Ci pewne wyobrażenie o tym, jak długo potrafisz pozostać w stanie maksymalnego skupienia nad jednym zadaniem. Pamiętaj: choć pozornie te 25 minut wydaje się być chwilą, to pozostanie skupionym przez ten czas może okazać się trudne.

Polecamy: Jak selekcjonować interesantów?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bridgestone

To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »