| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Organizacja pracy > Jak korzystać z listy kryteriów podczas podejmowania decyzji?

Jak korzystać z listy kryteriów podczas podejmowania decyzji?

Ustalanie kryteriów to etap najistotniejszy z całej procedury rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.

Kryteria dzielą się przede wszystkim na zadaniowe i operacyjne. Kryteria zadaniowe odnoszą się do bieżącego problemu lub zadania. Kryteria operacyjne odnoszą się do procedury grupowej. Przykładowe kryteria zadaniowe dotyczące wyboru pracownika roku mogą uwzględniać następujące wymogi: pracuje w firmie przynajmniej od pięciu lat; w ciągu ostatnich pięciu lat co najmniej raz w roku dostawał premię za wyniki; jest obecnie członkiem zespołu roboczego; przedstawił firmie takie propozycje, które pozwoliły zaoszczędzić co najmniej 5 tysięcy dolarów.

Przykładowe kryteria operacyjne mogą uwzględniać następujące wymogi: wybór pracownika roku musi być dokonany w ciągu dwóch tygodni; wybór powinien uzyskać jednogłośne poparcie członków zespołu; wybór powinien odpowiadać dyrektorowi działu; koszty działań związanych z wyborem (powielanie dokumentów itd.) nie mogą przekroczyć 50 dolarów.

Ponadto, kryteria można podzielić na „konieczne” i „pożądane”. Kryteria konieczne to kwestie niezbędne, a kryteria pożądane to kwestie preferowane. Kryteria pożądane i konieczne mogą być albo zadaniowe, albo operacyjne. Jeśli dana opcja nie spełnia któregoś z kryteriów koniecznych, to zostanie odrzucona przez grupę. Dlatego nie ma potrzeby szeregowania kryteriów koniecznych. Z kolei, kryteria pożądane muszą być uszeregowane, aby mogły być skuteczne.

Na przykład – podczas podejmowania decyzji o tym jaki kupić komputer, twój dział może uzgodnić następujące kryteria:
KRYTERIA KONIECZNE:
• Nie może kosztować więcej niż 1500 dolarów (maksymalny wydatek na zakupy biurowe).
• Musi mieć 17-calowy monitor.
• Musi mieć twardy dysk o pojemności 100GB.
• Musi mieć nagrywarkę do płyt CD/DVD.

KRYTERIA POŻĄDANE:
• Do komputera jest dołączona drukarka – waga kryterium 3.
• Koszty komputera są tak niskie, iż umożliwiają nabycie płaskiego monitora – waga 3.
• Klawiatura jest wygodna w użyciu – waga 1
• W cenę komputera jest wliczone oprogramowanie biznesowe – waga 2.
• Twardy dysk ma pojemność większą niż 100GB – waga 2.
• Głośniki generują dźwięk wysokiej jakości – waga 1.

Załóżmy, że na twoim biurku leżą trzy różne oferty komputera, z których każda pomyślnie przeszłą sito kryteriów koniecznych: firmy A, firmy B, firmy C.

Teraz należy ocenić oferty pod kątem spełnienia kryteriów pożądanych oraz określić ich hierarchię z uwzględnieniem wag poszczególnych kryteriów.

Polecamy: Czy wiesz, na czym polega "flexipraca"?

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kryteria można podzielić na „konieczne” i „pożądane”. Kryteria konieczne to kwestie niezbędne, a kryteria pożądane to kwestie preferowane. Kryteria pożądane i konieczne mogą być albo zadaniowe, albo operacyjne.
Kryteria można podzielić na „konieczne” i „pożądane”. Kryteria konieczne to kwestie niezbędne, a kryteria pożądane to kwestie preferowane. Kryteria pożądane i konieczne mogą być albo zadaniowe, albo operacyjne.

Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Lange

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »