| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Organizacja pracy > Jak poprawić swoją jakość uważnego słuchania?

Jak poprawić swoją jakość uważnego słuchania?

Każdego dnia sporo czasu spędzamy na słuchaniu. Mimo to prawdopodobnie moglibyśmy słuchać jeszcze więcej. Jeśli słuchamy uważnie, to zyskujemy lepsze zrozumienie tego co powoduje naszymi przełożonymi, współpracownikami i podwładnymi. Ta informacja ułatwia osiąganie celów – zarówno osobistych, jak i organizacyjnych.

Pewien bardzo skuteczny biznesmen, cieszący się wielkim powodzeniem, powiedział kiedyś, że im więcej i bardziej uważnie słuchał, tym mniej mówił i tym większe odnosił sukcesy. Odkrył, że dzięki poświęcaniu większej ilości czasu na słuchanie nie tylko dowiadywał się więcej o swojej pracy, o kolegach i produktach, lecz także rzadziej mówił niewłaściwe rzeczy oraz stwarzał wrażenie bardziej pracowitego, a ludzie jeszcze częściej informowali go o odpowiednich sprawach. Wszystkie te czynniki złożyły się na udaną karierę zawodową.

Spróbuj eksperymentalnie ustalić ile czasu w typowym dniu poświęcasz na mówienie i słuchanie. Nie wliczaj czasu poświęconego na czytanie, pisanie i myślenie czy oglądanie telewizji. Odnotuj jedynie czas jaki spędzasz kontaktując się z innymi ludźmi.

Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie. Sam fakt świadomego wysiłku, by więcej słuchać, zwróci twoją uwagę na ten proces i pomoże ci ćwiczyć uważne słuchanie.

Oto kilka wskazówek jak to zrobić:
• Skupiaj się zarówno na faktach, jak i na kryjących się za nimi uczuciach. Jeśli komunikat ma wydźwięk emocjonalny, to skupienie się wyłącznie na faktach będzie skutkować uzyskaniem niepełnych informacji.
• Oznacz główne punkty wypowiedzi kluczowymi słowami lub frazami. Kluczowe słowa i krótkie frazy są łatwiejsze do zapamiętania niż pełne zdania. Przywołanie kluczowego słowa uruchomi twój umysł na tyle, by przypomniał związane z nim słowa.
• Podczas słuchania rób krótkie notatki. Zapisywanie fraz lub kluczowych słów pomoże ci wzmocnić pamięć. Przeglądaj później swoje notatki. Badania wskazują na to, że ludzie, którzy robią notatki w trakcie słuchania, ale nigdy do nich nie zaglądają, przyswajają nie więcej informacji niż te osoby, które wcale nie robią notatek podczas słuchania.
• Dlatego też nieustannie podsumowuj poprzednie punkty wypowiedzi, powtarzając w myślach słowa kluczowe. Sprawdzaj swoje notatki za każdym razem, gdy nie jesteś czegoś pewien. Dzięki temu nauczysz się zapamiętać całość wypowiedzi, nie tracąc nic z tego co w tym czasie mówi nadawca.
• Odnoś jedne informacje do drugich. Słuchając informacji dotyczących organizacji, uważni słuchacze łączą to co do tej pory powiedziano z bieżącą polityką firmy i stosowanymi w niej procedurami. Informacje powiązane są łatwiejsze do zrozumienia i zapamiętania.
• Unikaj uprzedzeń.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.
Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Grabowski

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »