| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Organizacja pracy > Jak poprawić swoją jakość uważnego słuchania?

Jak poprawić swoją jakość uważnego słuchania?

Każdego dnia sporo czasu spędzamy na słuchaniu. Mimo to prawdopodobnie moglibyśmy słuchać jeszcze więcej. Jeśli słuchamy uważnie, to zyskujemy lepsze zrozumienie tego co powoduje naszymi przełożonymi, współpracownikami i podwładnymi. Ta informacja ułatwia osiąganie celów – zarówno osobistych, jak i organizacyjnych.

Wszyscy miewamy uprzedzenia i musimy pamiętać, że wpływają one na przetwarzane przez nas informacje. Uważni słuchacze najpierw neutralnie wysłuchują komunikaty, a następnie oceniają je zgodnie z własnymi przekonaniami. Jeśli nie kontrolujemy swych uprzedzeń, to zaburzają one proces słuchania i zniekształcają znaczenie komunikatów.

Polecamy: Czy wiesz, na czym polega "flexipraca"?

Zyski z uważnego słuchania ilustrują wypowiedzi dwóch menedżerów, obracających się w świecie biznesu:

„Dopiero kiedy zarząd i związki zawodowe w mojej fabryce zaczęły się naprawdę wzajemnie wysłuchiwać, odkryliśmy że obie strony sporu próbowały osiągnąć ten sam cel: gwarancje stałego zatrudnienia pracowników”.

„Przez kolejne lata złościłem się na kilku podwładnych, którzy narzekali: „Nikt nas tutaj nie docenia”. Ich niezadowolenie nie zmniejszyło się nawet pod wpływem kilku dość szczodrych podwyżek. Dopiero kiedy zacząłem naprawdę słuchać ich narzekań, odkryłem że pieniądze nie były wyrazem uznania jakiego oczekiwali. Chodziło im o pochwałę ustną. Teraz chwalę pracowników za każdym razem, kiedy dobrze wykonają swoją pracę. Wydają się o wiele bardziej zadowoleni i znacznie lepiej zmotywowani, a ja oszczędzam firmowe pieniądze, które wydałbym na przesadne wynagrodzenia”.

Dzięki uważnemu słuchaniu możemy uczyć się na podstawie sukcesów innych osób i unikać popełnionych przez nie błędów.

Polecamy: serwis Manager

Fragment pochodzi z książki „Skuteczna komunikacja w biznesie” Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.
Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.

Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »