| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Sekretariat > Organizacja pracy > Na czym polega praca w sekretariacie?

Na czym polega praca w sekretariacie?

Praca w sekretariacie jest pracą biurową, należącą do stanowisk średniego szczebla, wykonywaną głównie przy użyciu komputera i innych nowoczesnych urządzeń biurowych. Osoby zajmujące stanowiska sekretarskie, wykonują czynności zapewniające sprawną pracę sekretariatu oraz zajmują się nadzorowaniem przepływu informacji, wewnątrz i na zewnątrz jednostki, w której pracują.

Stanowisko sekretarskie tworzone jest w większości przedsiębiorstw, zarówno prywatnych, jak i państwowych oraz w urzędach administracji publicznej. Osoby, wykonujące prace w sekretariacie zajmują zazwyczaj stanowisko: sekretarki, sekretarza, sekretarza-asystenta, oraz, najbardziej teraz popularne, asystenta i asystentki. Ich praca polega na pośredniczeniu w kontaktach pomiędzy przełożonym a pracownikami firmy, a także pomiędzy jej kontrahentami i klientami.

Osoby zajmujące stanowiska sekretarskie to pracownicy najściślej współpracujący ze swoim przełożonym. To do nich należy przygotowywanie materiałów związanych z różnego rodzaju spotkaniami i naradami, wyjazdami służbowymi, a także ich organizacja. Są osobami, które zwykle jako pierwsze mają kontakt z klientami i kontrahentami, dlatego prócz różnego rodzaju umiejętności organizacyjnych i związanych ściśle z wykonywaną przez nich pracą, muszą posiadać szereg tzw. umiejętności miękkich, koniecznych przy kontaktach interpersonalnych.

Od osób zatrudnionych na tego typu stanowiskach, wymaga się przede wszystkim:

  • wysokiej kultury osobistej – stanowią w pewnym sensie wizytówkę instytucji, w której pracują,
  • znajomości zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
  • odpowiedzialności,
  • odporności na stres,
  • systematyczności oraz dokładności w realizacji powierzonych zadań,
  • znajomości zasad negocjacji i asertywności,
  • dyskrecji oraz lojalności.

Polecamy: Współpracownicy

Praca w sekretariacie nie zawsze wygląda tak samo, tzn. zakres obowiązków osób zajmujących stanowiska asystenckie może różnić się w zależności od tego, czy działają oni tylko pod kierownictwem przełożonego, czy też powierzono im bardziej samodzielne stanowisko związane z kierownictwem lub nadzorem nad grupą osób.

Niemniej jednak istnieje grupa obowiązków, które zawsze wchodzą w zakres obowiązków tych pracowników średniego szczebla. Należą do nich:

  • organizowanie przepływu informacji i dokumentów pomiędzy poszczególnymi jednostkami (pionami) przedsiębiorstwa/firmy,
  • przyjmowanie interesantów oraz łączenie rozmów telefonicznych w języku polskim i obcym,
  • obsługa faksu, komputera i innych urządzeń biurowych,
  • prowadzenie kalendarza spotkań, baz adresowych oraz informowanie zainteresowanych o terminach spotkań,
  • organizowanie spotkań, zebrań oraz wyjazdów służbowych,
  • prowadzenie korespondencji wewnętrznej i zewnętrznej w języku polskim i obcym,
  • archiwizowanie korespondencji oraz dokumentów,
  • współpraca z poszczególnymi jednostkami (pionami) przedsiębiorstwa/ firmy.

Polecamy: Korespondencja w biznesie

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »