REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednoosobowa działalność a kilka pojazdów

GLC
Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.
Artur Hofman
Doradca Podatkowy
Jednoosobowa działalność a kilka pojazdów
Jednoosobowa działalność a kilka pojazdów
Adam HARRY Charuk

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w formie jednoosobowej działalności nie oznacza, iż przedsiębiorca może posiadać tylko i wyłącznie jeden pojazd. Liczba posiadanych w firmie pojazdów jest uzależniona od kilku czynników, m.in. charakteru wykonywanej działalności, jej rozmiarów, obszaru, na którym jest prowadzona.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną art. 22 updof, do kosztów swojej działalności przedsiębiorca ma prawo zaliczyć wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła tych przychodów. Od tej szerokiej zasady są przewidziane wyjątki, które nie mogą stanowić kosztów działalności. Takie wyłączenia ustawodawca umiejscowił w art. 23 updof. Wśród tych wyjątków nie znalazło się żadne odniesienie lub limit wydatków na zakup, czy też eksploatację drugiego (i kolejnych) samochodów, w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności. Tym samym, nie istnieje ograniczenie co do liczby lub rodzajów posiadanych w przedsiębiorstwie pojazdów, z wyjątkiem ograniczeń wynikających z ogólnych warunków jakie musi spełniać dany wydatek, by mógł zostać uznany za koszt działalności gospodarczej.

REKLAMA

Zobacz: Odliczenie 100% VAT od samochodu – kompendium wiedzy

REKLAMA

Organy podatkowe podzielają ten pogląd. Przykładowo Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 7 stycznia 2015 r. (sygnatura IBPBI/1/415-1176/14/SK) podkreśliła, iż najistotniejszym warunkiem do zaliczenia wydatku do kosztów jest fakt, czy został on poniesiony w celu uzyskania lub zachowania czy zabezpieczenia przychodu. Oprócz tego kategorycznego warunku, Izba zwróciła uwagę na kolejne, jakie musi spełniać wydatek, by mógł on stać się kosztem przedsiębiorstwa.

Wydatek taki powinien być należycie udokumentowany, co wydaje się być warunkiem oczywistym i spełnionym jakby automatycznie, gdyż przedsiębiorca nie zarejestruje pojazdu bez przedłożenia w wydziale komunikacji powiatu/miasta stosownych dokumentów potwierdzających nabycie pojazdu (umowa, faktura VAT, faktura VAT-marża).

Ponadto wydatek w postaci zakupu drugiego samochodu powinien pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, uzyskiwanymi z działalności gospodarczej. Innymi słowy, przedsiębiorca będzie musiał w ewentualnym postępowaniu podatkowym wykazać zasadność wykorzystania dwóch lub więcej samochodów i ich realny związek z osiąganymi przychodami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce przedsiębiorcy zasadność zakupu i posiadania drugiego oraz kolejnych pojazdów w jednoosobowej firmie uzasadniają przez, m.in.:

  • odmienne przeznaczenie poszczególnych pojazdów (np. samochód osobowy na spotkanie z klientem oraz pojazd dostawczy do realizacji zleceń, wykonania usług itp.)
  • liczne wyjazdy przedsiębiorcy i potrzeba zabezpieczenia się na wypadek awarii lub serwisu jednego z samochodów,
  • posiadanie specjalistycznych pojazdów (trudno wyobrazić sobie sytuację, by przedsiębiorca prowadzący usługi pogrzebowe załatwiał wszystkie sprawy firmowe przy użyciu pojazdu przystosowanego do przewożenia zwłok),
  • przedsiębiorca może także incydentalnie korzystać z pomocy zleceniobiorcy, który będzie wykonywał zlecenie przy pomocy składników majątkowych przedsiębiorcy, w tym z samochodu.

Rekomendowany produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r. (książka)

REKLAMA

Decyzję o ilości niezbędnych pojazdów w przedsiębiorstwie podejmuje sam przedsiębiorca, który jest najlepiej zorientowany, jakie rzeczy ruchome bądź nieruchomości potrzebne są do wykonywania czynności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Najistotniejszym elementem, decydującym o zasadności posiadania drugiego pojazdu jest warunek, by pojazd ten był przydatny w działalności i był faktycznie w niej wykorzystywany.

Należy pamiętać również, iż Urząd Skarbowy nie może zakwestionować zakupu drugiego pojazdu z tego powodu, iż jest on nieracjonalny. Przykładowo wartość lub klasa zakupionego pojazdu nie musi odpowiadać bieżącej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, może nawet przekraczać wartość uzyskiwanych z niego przychodów w ostatnim okresie. Ważne jest, by przedsiębiorca posiadał pokrycie na finansowanie takiego zakupu.

Elementy wyposażenia takiego pojazdu także nie muszą być oceniane pod kątem racjonalności. Urząd Skarbowy nie może bowiem kwestionować ekonomicznego sensu zakupu kolejnego pojazdu i elementów jego wyposażenia, w szczególności nie może uznać jakiegoś elementu tego wyposażenia za zbyt komfortowy i tym samym zbędny. Oznacza to, iż samochód taki nie musi posiadać wyłącznie podstawowego zestawu głośników, standardowego zestawu opon, czy też podstawowego (najtańszego) wariantu koloru lakierniczego.

Zobacz również: Jak uzyskać zwrot akcyzy samochodowej w 2015 r.

Na marginesie należy wskazać, iż fakt tankowania takiego pojazdu w weekend nie oznacza, iż przestał on być wykorzystywany w działalności gospodarczej, bowiem w obecnych czasach rzadko który przedsiębiorca może pozwolić sobie na pracę od poniedziałku do piątku w ściśle określonych godzinach, szczególnie gdy musi wszystkich spraw związanych z działalnością przypilnować sam.

A zakup innych niż samochód pojazdów?

Organy skarbowe dopuszczają także posiadanie innych pojazdów, bowiem przepisy prawa nie ograniczają możliwości zakupu na potrzeby działalności gospodarczej różnych środków transportu osobowego, w tym także roweru. Takie stanowisko można znaleźć w licznych interpretacjach podatkowych, m.in. Izba Skarbowa z Katowic w interpretacji z dnia 26 kwietnia 2013 r. (IBPBI/1/415-95/13/SK), gdzie podkreślono, iż wykazanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy eksploatacją roweru a osiągniętym przychodem spoczywa na przedsiębiorcy. Najczęściej usprawnienie dojazdu do miejsc związanych z prowadzoną działalnością jest wskazywane przez przedsiębiorców jako okoliczność uzasadniająca zakup takiego pojazdu, w przywołanej interpretacji były to miejsca budowy, na które inżynier musiał dotrzeć, by wykonać zlecenie, a w stanie faktycznym innej interpretacji, radca prawny wskazywał na chęć uniknięcia znacznych utrudnień komunikacyjnych oraz czasochłonnych dojazdów do klientów w godzinach szczytu (interpretacja z dnia 1 sierpnia 2014 r., IBPBI/1/415-490/14/ŚS).

Analogiczne uzasadnienie może wykorzystać przedsiębiorca, który w okresie letnim będzie korzystał z motocykla jako firmowego środka transportu, którego konieczność wykorzystania może być dodatkowo argumentowana niższym zużyciem paliwa niż samochód oraz jako idealny sposób przemieszczania się po zatłoczonym mieście. Zatem, punktualność oraz sprawność w dotarciu do klienta może uzasadniać nabycie do majątku firmowego jednośladu, obok już posiadanego samochodu.

Podobne rozważania można odnieść w przypadku zakupu quada i innych tego typu pojazdów. O ile ich wykorzystanie w mieście należy uznać za wysoce wątpliwe, to w przypadku sprawnego przemieszczania się po placu budowy już niekoniecznie.

Zobacz: Czym różnią się oferty kredytów samochodowych?

A wynajem pojazdu?

W przypadku braku możliwości zakupu drugiego pojazdu do majątku przedsiębiorstwa ze względów finansowych, pozostaje przedsiębiorcy konieczność skorzystania z wynajmu potrzebnego mu w danym okresie środka transportu. Zasadność skorzystania z wynajętego samochodu czy też motoru, obok wcześniej podanych przykładów, może poprzeć ekonomiczna opłacalność takiego rozwiązania.

Przedsiębiorca udaje się na spotkanie z kontrahentem na drugi koniec kraju samolotem i tam na miejscu korzysta z wynajętego pojazdu, a swoje auto firmowe pozostawia w siedzibie przedsiębiorstwa. W przypadku najmu należy jednak pamiętać, iż czynsz za najem pojazdu podlega zaliczeniu do kosztów bez ograniczenia, jednak koszty eksploatacyjne (np. paliwo, myjnia, płyn do spryskiwaczy itp.) będą stanowiły koszt do wysokości limitu wynikającego z ewidencji przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówka).

Podsumowując, należy stwierdzić, iż liczba posiadanych w firmie pojazdów jest uzależniona od kilku czynników, m.in. charakteru wykonywanej działalności, jej rozmiarów, obszaru, na którym jest prowadzona. Prowadzenie działalności w formie jednoosobowej działalności nie oznacza, iż przedsiębiorca może posiadać tylko i wyłącznie jeden pojazd. Najważniejszym warunkiem jest, by wszystkie posiadane pojazdy w działalności były przeznaczone na potrzeby firmy i faktycznie w niej wykorzystywane.

Redakcja poleca: Program Księga Przychodów i Rozchodów dla Firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    REKLAMA

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    REKLAMA

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    REKLAMA