| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Zakup / zbycie > Jak zarejestrować pojazd drogą elektroniczną?

Jak zarejestrować pojazd drogą elektroniczną?

Od Nowego Roku możemy zarejestrować pojazd także przez Internet. Jest to możliwe dzięki nowelizacji rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2009 r., nr 74, poz. 634). 1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy dotyczące zasad rejestracji pojazdu drogą elektroniczną.

Rejestracja samochodu przez Internet to nowe rozwiązanie stanowiące realizację wytycznych Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010. Nowe przepisy określają podstawy formalnoprawne dla uruchomienia procesu obsługi rejestracji/wyrejestrowania pojazdu drogą elektroniczną.

Gdzie szukać informacji?

Zgodnie z rozporządzeniem, organem dokonującym rejestracji (organem rejestrującym) pojazdu są starostwa powiatowe. Starostwa na swoich stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej udostępnią skrzynki podawcze, za pośrednictwem których będzie można złożyć wymagane wnioski i dokumenty. Na stronach BIP starostw powiatowych mają znaleźć się również m.in.:

  • akceptowane wzory wniosków do wypełnienia,
  • informacje o procedurze ich składania, 
  • wymogi co do formatu i struktury dokumentów,
  • informacje o podstawach prawnych i wymaganych przepisami opłatach (wraz z numerem kont, na który należy ich dokonywać), a także
  • informator o najczęściej zadawanych pytaniach do organu rejestrującego wraz z udzielonymi odpowiedziami.

Przeczytaj również: Do kiedy firma odliczy VAT od samochodu z kratką

Jak złożyć wniosek?

Aby zarejestrować (zarejestrować czasowo lub wyrejestrować) pojazd drogą elektroniczną, trzeba będzie wypełnić wniosek udostępniony na stronach BIP starostwa powiatowego i przekazać go za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.

Wniosek powinien być opatrzony

  • podpisem (podanie w postaci elektronicznej: imienia i nazwiska lub nazwy właściciela pojazdu oraz jego adresu zamieszkania/siedziby) uwierzytelnionym zgodnie z ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565 z późn. zm.) albo 
  • bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Do tak przygotowanego i podpisanego wniosku właściciel samochodu dołącza wymagane przepisami zeskanowane dokumenty (np.: dowód własności pojazdu, kartę pojazdu, jeżeli była wydana, dowód rejestracyjny, jeśli pojazd był zarejestrowany) i elektroniczne potwierdzenie przelewu wymaganych opłat (albo zeskanowany dowód ich wpłaty). Ustawodawca dopuszcza także załączanie zdjęć tablic rejestracyjnych wykonanych drogą cyfrową.

W przypadku wypełnienia wniosku niezgodnie ze wzorem i wymaganiami lub niezałączenia wymaganych dokumentów i opłat, właściciel pojazdu będzie poinformowany drogą elektroniczną o konieczności ich uzupełnienia.

Warto dodać, iż dowód własności pojazdu w postaci faktury od komisu lub dealera też może być dokumentem elektronicznym, jeśli jest zgodny z przepisami rozporządzenia Ministerstwa Finansów o fakturze elektronicznej. Podległe samorządom wydziały komunikacji obowiązane są respektować e-faktury, jako dowód własności pojazdu w procedurze jego rejestracji.

Polecamy: Zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

RESET2 Sp. z o.o.

RESET2 Sp. z o.o. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »