| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Zakup / zbycie > Jak zarejestrować pojazd drogą elektroniczną?

Jak zarejestrować pojazd drogą elektroniczną?

Od Nowego Roku możemy zarejestrować pojazd także przez Internet. Jest to możliwe dzięki nowelizacji rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2009 r., nr 74, poz. 634). 1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy dotyczące zasad rejestracji pojazdu drogą elektroniczną.

Rejestracja samochodu przez Internet to nowe rozwiązanie stanowiące realizację wytycznych Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010. Nowe przepisy określają podstawy formalnoprawne dla uruchomienia procesu obsługi rejestracji/wyrejestrowania pojazdu drogą elektroniczną.

Gdzie szukać informacji?

Zgodnie z rozporządzeniem, organem dokonującym rejestracji (organem rejestrującym) pojazdu są starostwa powiatowe. Starostwa na swoich stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej udostępnią skrzynki podawcze, za pośrednictwem których będzie można złożyć wymagane wnioski i dokumenty. Na stronach BIP starostw powiatowych mają znaleźć się również m.in.:

  • akceptowane wzory wniosków do wypełnienia,
  • informacje o procedurze ich składania, 
  • wymogi co do formatu i struktury dokumentów,
  • informacje o podstawach prawnych i wymaganych przepisami opłatach (wraz z numerem kont, na który należy ich dokonywać), a także
  • informator o najczęściej zadawanych pytaniach do organu rejestrującego wraz z udzielonymi odpowiedziami.

Przeczytaj również: Do kiedy firma odliczy VAT od samochodu z kratką

Jak złożyć wniosek?

Aby zarejestrować (zarejestrować czasowo lub wyrejestrować) pojazd drogą elektroniczną, trzeba będzie wypełnić wniosek udostępniony na stronach BIP starostwa powiatowego i przekazać go za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.

Wniosek powinien być opatrzony

  • podpisem (podanie w postaci elektronicznej: imienia i nazwiska lub nazwy właściciela pojazdu oraz jego adresu zamieszkania/siedziby) uwierzytelnionym zgodnie z ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565 z późn. zm.) albo 
  • bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Do tak przygotowanego i podpisanego wniosku właściciel samochodu dołącza wymagane przepisami zeskanowane dokumenty (np.: dowód własności pojazdu, kartę pojazdu, jeżeli była wydana, dowód rejestracyjny, jeśli pojazd był zarejestrowany) i elektroniczne potwierdzenie przelewu wymaganych opłat (albo zeskanowany dowód ich wpłaty). Ustawodawca dopuszcza także załączanie zdjęć tablic rejestracyjnych wykonanych drogą cyfrową.

W przypadku wypełnienia wniosku niezgodnie ze wzorem i wymaganiami lub niezałączenia wymaganych dokumentów i opłat, właściciel pojazdu będzie poinformowany drogą elektroniczną o konieczności ich uzupełnienia.

Warto dodać, iż dowód własności pojazdu w postaci faktury od komisu lub dealera też może być dokumentem elektronicznym, jeśli jest zgodny z przepisami rozporządzenia Ministerstwa Finansów o fakturze elektronicznej. Podległe samorządom wydziały komunikacji obowiązane są respektować e-faktury, jako dowód własności pojazdu w procedurze jego rejestracji.

Polecamy: Zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Cyran

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »