| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Zakup / zbycie > Sprowadzone auto nie zawsze podlega badaniom technicznym

Sprowadzone auto nie zawsze podlega badaniom technicznym

Od dnia 22 września 2009 roku zaczęła obowiązywać nowelizacja kodeksu drogowego, dzięki której auto sprowadzone z zagranicy, nie będzie musiało ponownie przechodzić badań technicznych. Pod warunkiem, że sprowadzone auto będzie posiadało dotychczas ważne badania w kraju po którym uprzednio się poruszało. Obowiązek tak zwanej pierwszej rejestracji po sprowadzeniu samochodu nie będzie już konieczny.

Kwestia zmian w dziedzinie prawa drogowego podyktowana była wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 czerwca 2008 roku. Trybunał stanął na stanowisku, że pobieranie dodatkowych opłat za przeprowadzanie badań technicznych dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy, godzi w zasadę swobodnego przepływu towarów.

Ten tok myślenia podzielają osoby, które zawodowo trudnią się sprowadzaniem aut z zagranicy. Od dawna zwracali uwagę na ten problem. Pomimo że koszt w wysokości 100 zł nie był aż tak wygórowany to sam fakt, że badania to przez wielu uważane było po prostu za niekonieczne.

Surowe przepisy państw europejskich wymuszały konieczność utrzymywania samochodów w bardzo dobrym stanie technicznym, często też w dużo lepszym stanie niż samochody poruszające się po Polsce.

Polecamy: Zasady amortyzacji samochodów osobowych

Zakres zmian objął również auta, które zostały wyrejestrowane w Polsce. Ponowna rejestracja była często niemożliwa. Obecnie auto wyrejestrowane np. z Polski na potrzeby używania go w Wielkiej Brytanii, będzie mogło ubiegać się o ponowną rejestrację, gdy jego użytkownik zdecyduje się na powrót do Polski.

Na mocy wprowadzonych zmian przekształceniu ulegną również stacje kontroli pojazdów. Będą się dzieliły na podstawowe i okręgowe. Podstawowe stacje kontroli pojazdów zajmą się pojazdami o całkowitej masie nie przekraczającej 3,5 tony. Natomiast okręgowe stacje zajmą się przeprowadzaniem okresowych i dodatkowych badań technicznych wszystkich pozostałych pojazdów.

Więcej: Zakup i rejestracja samochodu Wieszjak.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Mikołajewski

prawnik, doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »