| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Czytaj także

Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Najczęstsze problemy > Pomoc publiczna dla spółek motoryzacyjnych

Pomoc publiczna dla spółek motoryzacyjnych

Prawo do otrzymywania pomocy publicznej nadal dla spółek motoryzacyjnych z SSE. Od 2001 roku spółki motoryzacyjne ze specjalnych stref ekonomicznych otrzymały pomoc o wartości 922 mln zł.

Pomoc publiczna dla spółek

Spółki motoryzacyjne działające w specjalnych strefach ekonomicznych zachowały prawo do otrzymywania pomocy publicznej. Nominalna wartość pomocy udzielonej od 1 stycznia 2001 roku do 31 grudnia 2011 roku czterem spółkom wyniosła ponad 922 mln zł. Raport w tej sprawie UOKiK przekazał Komisji Europejskiej.

W Polsce funkcjonuje 14 specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Są to obszary, w których działalność gospodarcza prowadzona jest na preferencyjnych warunkach. Przedsiębiorcy korzystają z pomocy publicznej udzielanej w formie ulg podatkowych - zwolnienia z podatku dochodowego, a duże spółki (zatrudniające ponad 250 osób), które uzyskały zezwolenie na działalność w SSE przed 1 stycznia 2001 roku, z ulg w podatku od nieruchomości. Takie rozwiązanie ma na celu przyciąganie inwestycji do określonych regionów, tworzenie nowych miejsc pracy, a przez to wpływanie na rozwój poszczególnych regionów kraju.

Polecamy: Pomoc de minimis 2012

Sprawozdania z pomocy

W wyniku negocjacji poprzedzających naszą akcesję do Unii Europejskiej, Polska została zobowiązana między innymi do przekazywania Komisji Europejskiej półrocznych sprawozdań z pomocy udzielonej spółkom z branży motoryzacyjnej, działającym na terenie stref. Są to przedsiębiorstwa, które uzyskały zezwolenie na działalność przed 1 stycznia 2001 roku: Fiat Powertrain Technologies Poland, General Motors Manufacturing Poland, Isuzu Motors Polska oraz Volkswagen Motor Polska. Łącznie zatrudniają ponad 5,7 tys. osób.

Zgodnie z nałożonymi na Polskę regulacjami, całkowita wielkość pomocy dla każdej z tych spółek, w związku z realizacją inwestycji w sektorze motoryzacyjnym, nie może przekroczyć 30 proc. kosztów inwestycyjnych poniesionych przez nie do 31 grudnia 2006 roku, np. na zakup linii produkcyjnej, maszyn czy budowę hal.

Jak wynika z najnowszego, piętnastego już raportu Urzędu przekazanego do KE, spółki nie przekroczyły dopuszczalnej wartości pomocy, dlatego nadal mogą korzystać ze wsparcia. Przedsiębiorcy korzystali m.in. ze zwolnień z podatku dochodowego, czy umorzenia podatku od nieruchomości. Łączna wysokość otrzymanego wsparcia do 31 grudnia 2011 roku wynosi 922,6 mln zł – w ciągu roku zwiększyła się o 68,3 mln zł.

Polecamy: Pomoc de minimis dla zakładów pracy chronionej

Najbliżej dopuszczalnego progu jest spółka Isuzu Motors Polska – wartość otrzymanego do tej pory wsparcia wynosi 25 proc. jej kosztów inwestycyjnych. Na drugim miejscu znajduje się Volkswagen Motor Polska – do 30 czerwca 2011 roku otrzymał pomoc w wysokości 15,5 proc. zainwestowanych kwot. Trzeci – Fiat Powertrain Technologies Poland – uzyskał wsparcie w wysokości 15,2 proc. środków przeznaczonych przez spółkę na inwestycje. Najmniejsze wsparcie – na poziomie 1,5 proc. wydatków na inwestycje – otrzymała spółka General Motors Manufacturing Poland.

Źródło: UOKiK

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Stanisław Trzeciak

Radca prawny (prawo Białorusi), aplikant radcowski OIRP Lublin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK