| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Finansowanie > Wybór źródła finansowania a koszty uzyskania przychodu

Wybór źródła finansowania a koszty uzyskania przychodu

Zamierzam kupić pojazd i potrzebuję kosztów - z jakiego produktu powinienem skorzystać ?

W przypadku leasingu kosztem uzyskania przychodu jest wpłata początkowa zwana opłatą wstępną lub czynszem inicjalnym. Jeżeli Twoja firma jest na pełnej księgowości skonsultuj treść umowy i przyszłej faktury na wpłatę początkową z księgowym – według interpretacji urzędów skarbowych, w firmach będących na pełnej księgowości, czynsz inicjalny / opłatę wstępną wrzuca się w koszty miesięcznie, proporcjonalnie do okresu, na który została zawarta umowa.

Niemniej wielkość kosztów w przypadku leasingu jest zawsze ograniczona ilością posiadanych środków, które możesz przeznaczyć na wpłatę początkową lub na początkowe raty.

W przypadku kredytu kosztem uzyskania są odsetki oraz amortyzacja. Jeżeli kupujesz pojazd nie będący samochodem osobowym oraz jesteś tzw. „małym podatnikiem” (roczny przychód max 4 mln zł) możesz skorzystać z tzw. amortyzacji jednorazowej polegającej na wrzuceniu w koszty całości ceny nabycia pojazdu niezależnie od wielkości Twojego udziału własnego.

Czym jest amortyzacja jednorazowa

Amortyzacja jednorazowa jest to zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów całości ceny nabycia środka trwałego. Jednorazowo można wrzucić w koszty wydatki na zakup środków trwałych z grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych z wyłączeniem samochodów osobowych.

Z amortyzacji jednorazowej mogą korzystać nowo powstałe firmy oraz „mali podatnicy”, czyli firmy, których wartość przychodów ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku VAT) w 2008 roku nie przekroczyła 4.053.000 PLN. Limit amortyzacji jednorazowej w 2009 roku wynosił 338.000 zł. J

Jeżeli Twoja firma wykazuje duży dochód i jesteś małym podatnikiem, to kupując pojazd użytkowy, maszynę lub urządzenie, masz możliwość wrzucenia w koszty całości ceny zakupu – dzięki temu pomniejszysz podstawę opodatkowania o wartość inwestycji, a przez to obniżysz kwotę płaconych podatków.

Jeżeli nie masz gotówki na sfinansowanie całości inwestycji, możesz skorzystać z kredytu lub leasingu finansowego.

Przy amortyzacji jednorazowej powinno się przewidywać dochody swojej działalności, gdyż zbyt duże koszty wynikające z zakupów inwestycyjnych mogą spowodować stratę podatkową, która jest niekorzystna z punktu widzenia ewentualnych przyszłych starań o kredyt lub leasing.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

TC Concept

Firma doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »