| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Eksploatacja > Polisy OC i AC samochodu można zaliczyć w koszty firmy

Polisy OC i AC samochodu można zaliczyć w koszty firmy

Przedsiębiorca, który wykupi polisę OC, może w całości zaliczyć ją w koszty firmy. Polisę AC również może rozliczyć w kosztach, ale tylko do wysokości ustalonego limitu. Moment rozliczenia ubezpieczenia środków trwałych jest różny, w zależności od przyjętej metody prowadzenia KPiR.

Opłacone z góry OC firmowego auta osobowego przedsiębiorca będzie mógł w całości zaliczyć w koszty firmy, wykupienie takiej polisy do samochodu osobowego wykorzystywanego do działalności jest bowiem niewątpliwie związane z osiąganiem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu. Dowód księgowy poniesienia kosztu stanowi wystawiona przez ubezpieczyciela umowa ubezpieczenia OC.

Kosztem którego miesiąca?

Jeśli przedsiębiorca przy prowadzeniu ksiąg stosuje metodę kasową, opłacana z góry polisa OC będzie kosztem w dacie jej wystawienia, niezależnie od okresu obejmowanego ubezpieczeniem, a zatem w tym roku podatkowym, w którym została opłacona. Jeżeli polisa OC została zawarta np. na 2 lata, przedsiębiorca ujmie w kosztach jednorazowo całą kwotę składek w dacie jej wystawienia.

Jeśli księga przychodów i rozchodów jest prowadzona według zasady memoriałowej, rozliczenie kosztu ubezpieczenia OC trzeba będzie rozłożyć proporcjonalnie na okres trwania polisy. W przypadku ubezpieczenia OC podpisanego na np. 2 lata, kwota ubezpieczenia będzie rozliczona w kosztach proporcjonalnie w różnych latach.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Przykład

31 maja br. przedsiębiorca podpisał umowę ubezpieczenia OC firmowego samochodu na kwotę 2500 zł na okres od 1 czerwca 2014 r. do 31 maja 2015 r. Przedsiębiorca prowadzi księgę według metody memoriałowej.

W 2014 r. 31 maja koszty obciąży kwota: (2500 zł/365 dni) x 214 dni = 1465,75 zł

W 2015 r. 1 stycznia koszty obciąży kwota: 2500 zł – 1465, 75 zł = 1034,25 zł

AC do ustawowego limitu

O ile kwotę z obowiązkowej polisy OC przedsiębiorca zaliczy w koszty w całości, o tyle dobrowolne ubezpieczenie autocasco (AC) podlega limitowi – w praktyce w limicie zmieszczą się w całości składki płacone od tańszych samochodów.

Kosztami uzyskania przychodów nie są składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Czy koszty ubezpieczenie samochodu są kosztami podatkowymi?

Autorzy: Katarzyna Miazek, Katarzyna Więsik

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Wróbel

analityk rynków finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »