| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Eksploatacja > Firmowe auto - z ABS-em czy bez?

Firmowe auto - z ABS-em czy bez?

Jak zawsze wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań w technice motoryzacyjnej posiada wśród kierowców firmowych i flotowców swoich gorących zwolenników, ale również całą masę przeciwników. Tak było między innymi w przypadku obowiązkowych zagłówków, tak samo było w przypadku wprowadzenia pasów bezpieczeństwa i tak samo jest w przypadku systemu ABS.

System ABS, mimo że funkcjonuje w masowej produkcji samochodów już od przeszło 30 lat to w dalszym ciągu opinie na jego temat są różne.
Z czego to wynika? Otóż zasadniczy problem polega na stosunkowo rzadkim wykorzystywaniu tego systemu w codziennej jeździe szczególnie w sytuacjach niebezpiecznych a przez to braku świadomości jakie zalety posiada ABS.

ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) – to system zapobiegający zablokowaniu kół w trakcie hamowania.
Stworzony został właśnie z myślą o wyeliminowaniu tego niekorzystnego zjawiska, którego konsekwencją może być przede wszystkim utrata sterowalności pojazdu, czy wprowadzenie go w poślizg poprzez zablokowanie kół. Ponadto kierowca prowadząc samochód wyposażony w system ABS ma zdecydowanie łatwiejsze zadanie podczas hamowania w zakręcie, czy też podczas hamowania awaryjnego, w trakcie którego konieczne jest ominięcie przeszkody.

Wbrew potocznej opinii nie zapewnia on jednak skrócenia drogi hamowania. Droga hamowania samochodu wyposażonego w ten system lub bez niego jest podobna i uzależniona jest od kilku czynników. Tymi najistotniejszymi oczywiście są zawsze na pierwszym miejscu umiejętności kierowcy (nie mam tu na myśli przejechanych 2 milionów kilometrów, czy „20 lat za kółkiem”) oraz nawierzchnia.

Polecamy: Jak przygotować firmowy samochód przed zimowymi podróżami?

Wiem, wiem… wielu kierowców już przypomina sobie sytuacje hamowania przed skrzyżowaniem gdzie nierówna nawierzchnia (zrolowany asfalt czy kostka brukowa) doprowadziła do nagłego zmniejszenia skuteczności hamulców przez co można było z bardzo bliskiej perspektywy zobaczyć przerażoną twarz kierowcy poprzedzającego nas samochodu. Z reguły takie sytuacje kończą się tylko stresem i przeklinaniem na ABS choć w tej konkretnej sytuacji również winny jest kierowca, który niestety nie zna zasad obsługi systemu ABS.
I właśnie taka sytuacja kreuje negatywne opinie o tym systemie.

Rzeczywiście - ABS nie jest święty – jest tylko bezduszną maszyną zaprogramowaną do jak najlepszej pracy w ściśle określonych warunkach – na normalnych drogach. A my kierowcy musimy brać pod uwagę takie wyjątkowe czynniki jak polskie drogi – w końcu to my je eksploatujemy więc wiemy jak jest.

Chciałbym abyśmy zastanowili się raczej na prawdziwie niebezpiecznych sytuacjach i zaletach jakie niesie ze sobą system ABS. Przeanalizujmy więc jedną z nich.

Aby przybliżyć sytuację proponuję uruchomić wyobraźnię: jedziemy sobie spokojnie niezbyt szybko jak na nasze warunki (40 - 50 km/h). Widoczność jest bardzo dobra, ulica niezbyt szeroka – generalnie pełny luz. Jak zawsze w takich sytuacjach myślimy o różnych sprawach bo przecież natężenie ruchu nie jest duże.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Promocji Miedzi (PCPM)

(PCPM)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK