REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą

Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą
Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą

REKLAMA

REKLAMA

Zima to okres zdecydowanie najtrudniejszy dla kierowców. To właśnie wtedy dochodzi najczęściej do wypadków, choć większość z nich nie jest aż tak groźna jak te z okresu jesiennego czy letniego. Co sprawia, że popełniamy tak wiele błędów zimą?

Każdy zdecydowanie powie, że jest ślisko. I macie rację. Wszyscy o tym wiemy, ale ja sięgnąłbym głębiej do sedna problemu. Przecież wypadek to nic innego jak splot nieszczęśliwych wydarzeń – bardzo rzadko jednego. Śliska nawierzchnia to tylko jeden element. A zatem jeśli dobrze się przygotujemy do jazdy zimą to z całą pewnością można powiedzieć, że do celu dojedziemy bezpiecznie.

REKLAMA

Warto, więc zwrócić uwagę na kilka zasadniczych elementów przygotowujących nasz samochód do jazdy zimą.

Pierwszym z nich jest jego stan techniczny. Tu zakładam, że samochód jest w pełni sprawny technicznie. Inne rozwiązanie nie zapewni nam pełnego bezpieczeństwa w tym zakresie. Skupmy się, więc na dobrej jakości czterech zimowych oponach. Ich minimalna głębokość bieżnika nie powinna w najpłytszym jego miejscu spaść poniżej 4 milimetrów.

O takich oczywistościach każdy kierowca wie. Niewielu jednak jest świadomych jak diametralnie zmienia się trakcja samochodu, gdy opona zimowa jest starsza niż 4 lata.

Czy też wtedy, gdy wyposażyliśmy nasz samochód w opony różnych modeli lub o znacznej różnicy w głębokości bieżnika. O ile w pierwszym przypadku tracimy w zasadzie tylko albo aż przyczepność to już druga sytuacja może dla nas być niebezpieczna. Taki samochód szczególnie w trudnych sytuacjach może zachowywać się nieprzewidywalnie (zdecydowanie łatwiej wprowadzić go w poślizg, podobnie jak wtedy, gdy jedna z opon ma mniejsze ciśnienie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy zatem. W przypadku opon poza głębokością bieżnika niezwykle ważnym elementem jest ich wiek, równomierne zużycie oraz prawidłowe ciśnienie.

REKLAMA

Należy również zwrócić uwagę na widoczność. Zaczynamy więc od uzupełnienia zbiornika do spryskiwaczy płynem zimowym. Zastanówmy się również, czy pióra naszych wycieraczek nie rozmazują brudu na szybie. Kolejnym elementem znacząco wpływającym na widoczność jest oczywiście odśnieżenie/odlodzenie wszystkich szyb samochodowych. Dla własnego komfortu zaopatrzmy się w skrobaczkę do szyb oraz miotełkę.

Uwaga! W trakcie odśnieżania szyb nie zapomnijmy o oczyszczeniu maski wraz z wlotami powietrza i dyszami spryskiwaczy. W czasie jazdy zdmuchiwany z maski śnieg będzie skutecznie ograniczał nam widoczność. Bezwzględnie musimy oczyścić z warstwy śniegu dach – to już nakaz wynikający z obowiązujących przepisów. Ma on jednak takie samo uzasadnienie jak w przypadku zaśnieżonej maski, choć ograniczenie widoczności nie dotyczy nas, lecz innych uczestników ruchu.

Polecamy: Jak zima wpływa na flotę firmową

Niemałym problemem są parujące szyby. Przyczyną tego zjawiska jest wilgoć znajdująca się w samochodzie. W okresie zimowym największe pokłady wilgoci znajdują się chodniczkach samochodowych. Problem z reguły nie istnieje, gdy samochód wyposażony jest w klimatyzację, która w czasie swojej pracy osusza powietrze. Nieliczni jednak przedstawiciele handlowi dysponują takim wyposażeniem. Jak sobie w takim przypadku radzić?

Kluczową rolę do odegrania oczywiście poza kierowcami mają w tym przypadku fleet managerowie. Powinni oni wyposażyć samochody bez klimatyzacji w gumowe chodniczki, które w przeciwieństwie do welurowych nie chłoną wilgoci i tym samym są łatwiejsze do osuszenia.

Stosując tych kilka sugestii wraz dbałością o nienaganny stan techniczny samochodu redukujemy do minimum całą paletę potencjalnych przyczyn mających wpływ na nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy.

Teraz pozostaje przygotować samych siebie do jazdy, a więc krótka rozgrzewka, odpowiedni ubiór, pozycja za kierownicą i … no właśnie. Pozycja za kierownicą. Ponieważ jest to fundament naszej jazdy, dlatego kolejny artykuł poświęcę pozycji za kierownicą – w czasie jazdy samochodem rzecz jasna.

Polecamy: Ekodriving dla firm - technika jazdy - poradnik

Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA