| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Eksploatacja > Eko driving dla firm - technika jazdy - cz. 3

Eko driving dla firm - technika jazdy - cz. 3

W poprzednich odcinkach dotyczących eko drivingu ogólnie omówiłem jego zasady oraz skupiłem się na najważniejszym elemencie naszego samochodu - oponie. A zatem najwyższy czas, aby poświęcić ten odcinek na technikę jazdy eko wykorzystywaną w ruchu.

Poniżej w punktach przedstawię kilka najważniejszych elementów pozwalających na generowanie znaczących oszczędności związanych z eksploatacją samochodów oraz w dalszej części ich rozwinięcie.

1. ruszanie, zmiana biegów i prędkość,
2. hamowanie,
3. wyprzedzanie i pokonywanie zakrętów,
4. postój i uruchamianie silnika.

Zgodnie z zasadą płynnej jazdy, która jest fundamentem eko drivingu starajmy się wykorzystywać przede wszystkim technikę hamowania silnikiem. Rozpoczynajmy więc wytracanie prędkości jak najwcześniej poprzez redukcję biegów pozostawiając moment uruchomienia hamulców na sam koniec.

To właśnie ten element jest najtrudniejszy ponieważ wymaga od kierowcy ciągłej analizy sytuacji drogowej oraz przewidywania.

Zdecydowanie największym problemem jaki obserwuję podczas szkoleń eko jest nadużywanie hamulców. Wynika on właśnie z niepewności kierowcy co do sytuacji drogowej, Przyczyną tej niepewności jest zbyt krótkowzroczna obserwacja drogi. Częstym błędem przy dojeżdżaniu do skrzyżowań jest zbyt wczesne wyrzucanie samochodu na luz.

Pamiętajmy! Podczas jazdy na biegu jałowym (luzie) samochód zużywa do 1 litra/100 km, natomiast jadąc bez gazu na biegu zużycie paliwa można określić jako zerowe.

Polecamy: Eko driving dla firm - technika jazdy - cz. 1

Hamowanie to jednocześnie doskonały moment na ocenę oporów toczenia naszego samochodu, które potrafią zrobić niepotrzebne spustoszenie w naszych portfelach. Ich przyczyną są głównie zapiekające się zaciski hamulcowe lub uszkodzone łożyska kół. Brzmi to groźnie, ale w rzeczywiści kontrola oporów toczenia jest czynnością dziecinnie prostą.

Sprawdzenie czy nasz samochód toczy się bez nadmiernych oporów można wykonać dojeżdżając do każdego płaskiego skrzyżowania. Jeśli czujemy, że jego swobodne zatrzymanie nie jest płynne i bardzo delikatne, wówczas jest to oznaka, że nasz samochód ma najprawdopodobniej zbyt duże opory toczenia. A więc nasze pieniądze niepotrzebnie wyrzucamy z każdym przejechanym kilometrem.

Jeśli silnik naszego samochodu osiągnął optymalną temperaturę a postój będzie dłuższy niż jedna minuta wówczas warto go wyłączyć. Uruchomienie nowoczesnego silnika zarówno rozgrzanego jak i zimnego powinno odbyć się bez użycia pedału gazu. Po jego uruchomieniu należy natychmiast rozpocząć jazdę, również wtedy, gdy samochód stał całą noc na mrozie.

Przedstawione przeze mnie w trzech artykułach zasady dotyczące eko drivingu stanowią kompendium wiedzy – swego rodzaju narzędzia, dzięki którym zarówno szefowie flot jak i osoby prywatne będą mogły w dalszym ciągu się rozwijać. Tematu oczywiście nie wyczerpałem, bo przecież nie poruszyłem wielu istotnych kwestii. Jednak te najważniejsze aspekty przy pewnej wprawie i odpowiednim treningu pozwolą na znaczące oszczędności.

Polecamy: Eko driving dla firm - technika jazdy - cz. 2

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »